Nou, mijn school heeft net al mijn dromen verpest om Arch Linux op mijn laptop te installeren. Ik heb geen beheerdersrechten op mijn eigen laptop. (Technisch gezien hebben mijn ouders hem gekocht, maar zij hebben ook geen toegang) En de school heeft toegang tot alle bestanden op mijn (misschien ook de ouders’) laptop. Dus mijn idee is nu om mijn SSD te clonen naar een USB-schijf, Arch te installeren, een VM te maken, de USB-schijf naar de virtuele schijf van de VM te kloon. Mijn vraag is, werkt dat? Als ik alle drivers voor de virtuele machine installeer voordat ik mijn SSD kloon, werkt het dan en hoe voorkom ik dat DMA weet dat ik een VM gebruik?
Bewerking: Ik heb volledige toegang tot BIOS. De school heeft ons Windows 11 Pro Education laten installeren en inloggen met onze schoolaccounts, en de beheerders zijn de domeinbeheerders van de school. De controle is redelijk gerechtvaardigd en het doel ervan is om de schermtijd te beperken. Het is ook legaal omdat mijn ouders het hebben geaccepteerd. Is er misschien een manier om virtio-drivers te installeren zonder beheerdersrechten voordat ik de SSD kloon?
Als je de laptop hebt gekocht, waarom heb je dan geen volledige toegang tot het apparaat?
Ja, dat zou moeten werken.
Voor het kloonproces kun je clonezilla gebruiken.
Vervolgens kun je Arch installeren. Verwijder alle partities en begin met een frisse Arch-setup.
Zolang je nooit hebt gehoord dat je de OS niet opnieuw mag installeren, kunnen ze je er niet van beschuldigen.
Nog meer, want je kunt aantonen dat je alles hebt gedaan om het originele OS werkend te houden (in een VM). Voeg dat toe aan het feit dat je deze laptop hebt gekocht → hij is van jou.
Het IT-team/leraren van de school zou heel trots op je moeten zijn voor de kennis die je toont door dit te bereiken. Dit verdient een A+.
Reken maar dat je gewoon opnieuw moet installeren, je wilt niet dat ze toegang hebben tot jouw laptop. Installeer Arch als host, vertel de school dat je laptop kapot is en dat je hem laat repareren, en maak dan een Windows VM voor schoolwerk en log alleen in op je schoolnetwerk in de VM.
Ik heb nog wat twijfels.
Je hebt het niet in detail beschreven, maar ik veronderstel dat het standaard OS Windows 10/11 is? Als je secure boot + TPM-encryptie hebt, ben ik bijna zeker dat je niet kunt opstarten in een niet-cryptische volume of opstartstatus (ik ben een beetje roestig met Windows, maar ik denk dat v11 dat nodig heeft).
En je hebt geen specifieke drivers nodig voor de eerste testopstart, alleen als je de VM optimaliseert. Maar hoe kun je drivers installeren als je geen beheerder bent?
Het kloonen om het te testen zou moeten werken, alleen als je vanaf externe USB kunt opstarten. Als ze echt beveiligingsmaatregelen hebben getroffen, kun je niet bij je UEFI zonder wachtwoord en is USB-opstarten uitgeschakeld. Als ze het serieus hebben gedaan, natuurlijk ^^.
Wat betreft de juridische kant, afhankelijk van je land, kan deze rommel toegestaan zijn. Maar niet echt cool…
Het leuke is dat die school nu eigenaar is van je computer wat Windows betreft. Nu hij geregistreerd is met je schoolaccount, zal het je waarschijnlijk weer dwingen Windows opnieuw te installeren, omdat het je opgeslagen Windows-register en hardwarevingerafdruk herkent als behorend tot de school. Hoera Windows!
Het is niet goed. Je hebt de laptop, de school heeft er niets mee te maken.
Installeer Windows 11 of Linux of wat dan ook opnieuw, maar je zou beheerdersrechten moeten hebben. Het bijhouden van schermtijd moet niet via cyberkappen gebeuren.
Je kunt het OS op een USB-schijf installeren en ervan opstarten. Schoon en simpel.
Wat houdt je tegen om in te booten vanaf een USB, osk.exe te back-uppen en cmd.exe erop te zetten, opnieuw op te starten en je account beheerdersrechten te geven via netplwiz of iets dergelijks? Of heeft het bitlocker? je kunt zoiets proberen, maar het hangt af van de hardware. Of als het een firmware-wachtwoord heeft, kun je een pin kortsluiten of de CMOS-batterij verwijderen.
Een andere methode is om de IT-afdeling of je ouders te vragen, aangezien je het apparaat bezit, zou je toegang moeten hebben, maar ik weet niet of dat zou werken.
Eerlijk gezegd, er lijkt veel informatie te ontbreken die niets met de technische details van het installeren van Arch te maken heeft.
Je ouders ‘hebben het gekocht’, maar de school beheert het? Ben je zeker dat je het niet huurt van de school? Ben je zeker dat het ‘van jou’ is?
Het juiste advies hier is om te doen wat je ouders en schooladministrators je vertellen en het apparaat met rust te laten.
Veel volwassenen hebben werk-laptop die ze thuis gebruiken, maar deze zijn niet de_hun en net als jij, hebben zij geen beheerderscontrole over deze machines. Ik vermoed dat jij in een soortgelijke omgeving zit.