Zoek naar advies over antivirussoftware

Titel zegt alles, eigenlijk. Ik heb de zoekresultaten bekeken en al wat research op het internet gedaan, maar ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik gebruik tot nu toe GData, maar ik heb het gevoel dat een van de recente updates (zomer/herfst?) ingrijpende veranderingen heeft gebracht en dat het programma mijn laptop (2015) en mijn Surface (2018) enorm belast, tenzij ik de functies aanzienlijk beperk (en het uitschakelen van goede delen van de antivirus omdat dat mijn browsersnelheid beïnvloedt, lijkt niet logisch).
Ik weet dat geen van beide apparaten nieuw is, maar zolang ze werken, wil ik ze liever niet vervangen. De enige reden dat ik dat vermeld, is dat hun leeftijd duidelijk invloed zal hebben op de prestaties…

Ik heb er geen probleem mee om te betalen voor een antivirusprogramma, zolang ik geen pop-up-advertenties krijg die constant verschijnen, zoals bij sommige gratis opties het geval is, maar als er goede gratis opties zijn die niet irritant zijn, sta ik daar ook voor open.
Daarnaast, als er een VPN bij zit, bij voorkeur een onbeperkte, zou dat een mooie toevoeging zijn.

Specifiek heb ik Bitdefender en Trend Micro bovenaan mijn lijst staan, dus ik ben benieuwd naar jullie mening over die twee, en open voor andere suggesties.
Alvast bedankt!

TLDR: Op zoek naar een aanbeveling voor antivirussoftware, VPN is fijn om te hebben, niet per se gratis.

Kaspersky Security Cloud Free, betaal niet voor een antivirus omdat dat over het algemeen niet nodig is, de functies die je krijgt, zijn bijna nooit de prijs waard (tenzij je een hoog-risicogebruiker bent).

Ook wat betreft VPN’s, ze doen bijna niets voor je beveiliging, laat staan privacy. 80% van de websites op het internet zijn al versleuteld, en moderne trackers hebben je IP-adres niet nodig om je te volgen. Als je een browser gebruikt zoals Chrome, Edge, Firefox, enz., dan is je browservingerafdruk uniek en kun je gevolgd worden, waar geen tracker/adblocker of VPN tegen opgewassen is. Slechts enkele browsers hebben ingebouwde vingerafdrukbescherming. Je moet ook de VPN-provider vertrouwen om je gegevens te beschermen, wat vaak dezelfde is als je ISP, en beide verkopen soms je data.

Ja, G-data’s dubbele motor was altijd zwaar. Ik hou van hun product, maar het is resource-intensief. Als je pc wat ouder is, vindt hij dat niet prettig.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Bitdefender, maar Kaspersky krijgt ook goede recensies. ESET komt ook vaak terug.
Voor VPN zou ik ExpressVPN of NordVPN aanraden, beide met een flashed routerversie. Het is zoveel veiliger en betrouwbaarder met een VPN-router!

Veel mensen onderschatten Windows Defender; het is een geweldige en zeer gewaardeerde antivirus, ingebouwd in het OS en gratis…

De standaardinstellingen uit de doos zijn niet zo goed, maar als je de gratis “configure defender” op high zet, is het veel capabeler en veiliger.

https://github.com/AndyFul/ConfigureDefender

Vergelijkbaar met het bovenstaande, maar met meer realtime GUI, is https://www.defenderui.com/ van de ontwikkelaar van voodooshield (Dan)

Deze heeft ook pre-geconfigureerde profielen om de beveiligingsopties te verhogen.

VPN is niet echt voor beveiliging, maar meer voor privacy… (bijvoorbeeld je wil niet dat je websitebezoeken gevolgd worden door je ISP)

Als je het nodig hebt, biedt Proton een gratis service: https://protonvpn.com/