ik ben niet zo technisch onderlegd als het gaat om netwerken
VPN’s die de ping willen verlagen kunnen helpen, maar alleen voor een klein percentage gebruikers die echt slechte routing hebben via hun ISP. De meeste klanten merken slechts een kleine verbetering of helemaal geen.
Ik raad aan om ook een gratis proefperiode te proberen als die beschikbaar is. Meet de lag in het spel zowel met als zonder VPN. Zorg dat je dit zelf meet in het spel; vertrouw niet op de metingen die in de VPN ingebouwd zitten. Verder zou ik me alleen bezig houden met één van hen… je hebt of slechte routing van je ISP of niet.
Over het algemeen vereisen deze services een agent die op je pc draait en werken ze helemaal niet voor consoles. Je kunt ze misschien geïntegreerd zien worden in enkele game-routers, maar dat is niet zo gewoon. Let ook op dat deze service alleen de routing via het internet kan verbeteren. Ze kunnen niet helpen met ping spikes veroorzaakt door Wi-Fi, bijvoorbeeld. (Als je om ping geeft, moet je bekabeld zijn, maar dat is een ander gesprek.)
Omdat je tweede vraag niet helemaal duidelijk is, sorry. Vraag je of je een draagbare hotspot kunt gebruiken en een router op de LAN-kant zetten, zodat meerdere apparaten de hotspot kunnen delen? Ja, dat kan, maar als je via een hotspot gamet, zal je latency overal slecht zijn en geen enkele VPN ter wereld zal je helpen.
VPN’s die de ping willen verminderen bestaan niet. Als ze claimen dat ze een verbetering hebben, is dat compleet gelogen.
Als je probeert je ping zo laag mogelijk te houden op een mobiele hotspot, zal het gebruik ervan zonder draagbare router maar 1 of 2 ms besparen, maar de beste manier om ping te verminderen is overstappen op een glasvezelverbinding.
Denk er zo over na als rijden naar een plek en file krijgen. Zal een andere route je verwachte aankomsttijd beïnvloeden? Zelfs als de route korter is of niet door de file wordt beïnvloed, kan het een zandweg zijn, waardoor het eigenlijk langer duurt. Ook als iedereen een omweg neemt, kan het net zo druk worden als de originele route.
Het werkte maar bij één spel voor mij, en dat was Guilty Gear Strive, ja ik kreeg een slechtere ping, maar de game-servers zijn waardeloos en ik ben er zeker van dat ze geblokkeerd zijn door tijdzones. Ik heb geen manier gevonden om dat te omzeilen, dus heb ik opgeven en ExitLag gekocht.
Het werkt alleen in specifieke omstandigheden waar je internetprovider een slechte routing heeft, ik speel War Thunder en CS2 en heb geprobeerd een van de genoemde services te gebruiken. Het verbeterde mijn ping met 10-30 ms en verminderde packet loss.
Het werkt min of meer. Het hangt wel af van het spel. Voor een FPS bijvoorbeeld, merk je misschien soms geen verschil. Maar als je een MMORPG speelt, dan kan ik zeggen dat het zeker werkt. Het lijkt misschien klein, maar het verbetert je vaardigheidsrotaties en afhankelijk van het spel, het wisselen van wapens veel.
Het verschil in rotatie kan het verschil zijn tussen dood gaan of niet. In één spel dat ik gebruik, verwijdert het volledig de laggy vertraging tussen het wisselen van huisdieren en het opstarten van vaardigheden. Wat een enorm verschil maakt in hoogwaardig content.
Mensen praten alleen over ping, maar niet over packet loss of disconnects, wat de meeste VPN-providers aanbieden met load balancing.
klein percentage gebruikers met vooral slechte routing via hun ISP.
Dit beïnvloedt mensen die gebruik maken van goedkope ISP’s disproportioneel.
In theorie ben ik het ermee eens, maar het gebruik van een VPN om routeproblemen van ISP’s op te lossen, werkt wel als we het strikt over gaming hebben.
Ik gebruik ExitLag omdat routes tussen ISP en de game-servers soms slecht zijn. tussen 70 ms en 20 ms, ik kies liever voor de 20 ms met betere routes via de VPN.
Van iemand die veel reist, ik beloof dat het werkt xD
Eh, ze doen en doen niet. Ik heb me er de afgelopen 10 jaar niet echt in verdiept, maar voor zover ik weet deden ze aan “route optimalisatie”. Minder hops die je doorloopt, minder latency in theorie.
Echter, het hangt heel erg af van zaken zoals je verbinding met de VPN.
Bij welk FPS heb je het getest - Halo MCC?