Hey allemaal! Ik ben gewend om Windscribe te gebruiken op Windows en met de Chrome-extensie, maar momenteel werk ik op Fedora 36 en LibreWolf (fork van Firefox) als browser.
Ik heb nooit problemen gehad met Windscribe, maar nu, telkens als ik probeer te verbinden, laad mijn IP niet zoals hieronder te zien is
Ik had per ongeluk de post gemarkeerd als gerelateerd aan Raspberry Pi
---------------------//----------------------
PROBLEEM GEVONDEN (Oplossing):
Zoals ik zei, ik gebruik LibreWolf (fork van Firefox). Het heeft standaard een beveiligingsoptie ingeschakeld genaamd “Enforce OCSP Hard Fail”. Als je dit uitschakelt, werken Windscribe (en veel andere VPN-extensies in de browser) gewoon prima. Hoewel, het wordt niet aangeraden om deze beveiligingsoptie uit te zetten.
Ik voeg hier de link toe naar de thread waar ik dit heb ontdekt, met meer informatie en andere troubleshootingmethoden (die voor mij niet werkten). Thread hier.
Ik hoop dat dit anderen met hetzelfde probleem kan helpen. Ik wens jullie allemaal goede vibes
Ja… ze hebben iets gebroken. Of tenminste, er is iets gestopt met werken tussen de HTTP(S)-verzoeken van de browser en de rest van het internet. Sinds dinsdag (6/9/2022) p.m. CST faalden mijn HTTP/HTTPS-verzoeken op mijn Windows 64 Home-installatie van Firefox (v104) overal, zowel de Windscribe desktop app als de browserextensie waren actief en “AAN”. Interessant genoeg werden de verbindingen correct/betrouwbaar gemaakt wanneer de Windscribe-services “UIT” stonden (dus geen VPN actief) OF slechts één van beide, maar niet tegelijk, volgens mijn gebruik en configuratie (bijvoorbeeld met de “Double Hop” functie).
Alle verbindingsfouten gaven een pagina weer met de foutcode “Error code: SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG”. Ik hoop dat dit kan helpen bij troubleshooting?
Het is waarschijnlijk niet gerelateerd? Maar misschien toch?: Toen ik rondzocht om dit probleem op te lossen, zag ik dat de WS-browserextensiepopp-up geen IP aangaf wanneer het “AAN” was; ik bedoel de vierkante set van streepjes die in de vorige post werd getoond. Dit ondanks dat ik een daadwerkelijk IP kon krijgen van andere websites zoals https://www.iplocation.net.
OK, ik denk dat ik het nu heb. u/JoeZep5, u/Aflame8288, u/o2pb, u/JoeZep5 en u/SZQrd noemden allemaal poort 443 in een paar contexten. Ik begreep het niet totdat ik ongeveer voor de vijfde keer ging rondneuzen: er is een “verbinding”-instellingengebied in zowel de desktop app als de browserextensie. In beide plaatsen moet je een poort kunnen specificeren (in de app heet het “Poort”, in de extensie “Proxy Poort”). Beide moeten op 443 staan.
Ik weet niet waarom mijn browserextensie de ene dag correct was ingesteld en de volgende niet, anders dan een automatische update (die ik net heb uitgezet om verdere problemen te voorkomen) en ik had geen idee dat het belangrijk was dat deze twee hetzelfde moesten zijn. Thanks, Windscribe!
En om duidelijk te zijn, als het aanpassen van Firefox-instellingen omtrent “OCSP” voor sommige mensen dit heeft opgelost, dan is dat fijn! Ik hoef er niet aan te prutsen en mijn begrip uit de geposte links en andere info is dat het misschien iets minder veilig maakt? IK weet het niet…
Ik krijg dit probleem ook (Windows 11) maar alleen wanneer ik de browserextensie (Firefox) en de desktop app samen gebruik (WireGuard 443). Op zich werken ze allebei prima.
Heb onlangs geen instellingen gewijzigd. Ik vermoed dat iets in Firefox het heeft gebroken omdat ze bijna elke paar dagen updates pushen.
Heb de oplossing hierboven nog niet geprobeerd. Weet niet precies wat het doet. Is dat slechts een workaround of is het echt een bug in Firefox of windscribe?
De fout SEC_ERROR_OSCP_SERVER_ERROR wordt veroorzaakt doordat Librewolf standaard hard-fails wanneer de vervalstatus van een certificaat niet kan worden geverifieerd omdat de Certificeringsinstantie (een entiteit die digitale certificaten opslaat, ondertekent en uitgeeft) niet bereikbaar is. Daarom behandelt het certificaat als gebroken.
Je kunt de hard-fail modus uitschakelen door naar about:settings te gaan en “security.ocsp.require” op false te zetten, en de fout zal verdwijnen.