Ik ben benieuwd aangezien ik heb gelezen dat Starlink GNat gebruikt, vergelijkbaar met wat T-Mobile Home Internet doet. Veel T-Mobile-gebruikers ondervinden problemen met het gebruik van werk-VPN’s en zonder de mogelijkheid om de modem in brugmodus te zetten om je eigen router te gebruiken, is het niet echt een levensvatbare dienst voor sommigen die thuiswerken. Wat zijn jouw ervaringen met VPN’s, poortdoorsturing, servers draaien (zoals Plex, enz.) achter de router van Starlink? Is de router behoorlijk robuust met opties om de dubbele NAT-configuraties te omzeilen?
Mensen melden problemen met VPN’s voornamelijk door onderbrekingen. Een onderbreking van een paar seconden zorgt ervoor dat veel VPN-oplossingen de verbinding verliezen.
Poortdoorsturing en serverhosting zijn niet direct mogelijk vanwege de CGNAT, zelfs als je de Starlink-router uit het systeem haalt. Er zijn een paar oplossingen, of je gebruikt een VPN met een routable statisch IP, of je wacht tot IPv6 beschikbaar komt op Starlink, of je gebruikt cloudgebaseerde oplossingen (werkt voor diverse externe bureaublad-apps, beveiligingscamera’s, enz.).
De meegeleverde router is basic. Verwijder hem en gebruik je eigen router. Je hebt nog steeds CGNAT, maar ik heb geen problemen gehad met OpenVPN, IPSec, of Wireguard op mijn verbinding (als client). Poortdoorsturing of hosting zal niet werken zonder een proxy of iets dergelijks. Ik geloof dat Plex een relay-dienst gebruikt.