Dus ik vraag eigenlijk naar de meest veilige, meest privé, gratis wachtwoordmanager die er is.
Natuurlijk is niets veiliger dan een notitieboekje, maar laten we eerlijk zijn—niemand wil overal een notitieboekje bij zich dragen, vooral niet eentje vol met duizenden wachtwoorden.
BitWarden is waarschijnlijk de beste die ik heb geprobeerd. veel mensen kwamen op het af na het LastPass debacle een paar jaar geleden. pluspunt is dat ze volgens mij nooit zijn gecompromitteerd. het favoriete is dat ze een client hebben voor elke browser/OS/platform.
Bitwarden of KeePass zijn je antwoorden. Maar ik betwist dat rondlopen met een stuk papier veiliger is. Er blijft altijd een tweede bedreiging voor je wachtwoorden, namelijk het volledig kwijtraken ervan. Met een wachtwoordmanager kun je echte 3-2-1 versleutelde back-ups van je geheimen maken en bewaren zodat je altijd toegang hebt.
Bij het kiezen tussen Bitwarden en KeePass hangt het af van je filosofie. Bitwarden gebruikt een server (met nul kennis) zodat elke wijziging in je kluis direct wordt geback-upt naar de cloud. KeePass is een client-only (offline, tenzij je een plug-in activeert) oplossing.
Bitwarden is gebruiksvriendelijker, en KeePass is veel meer, eh, priegeliger. Beiden zijn open source, met voldoende functionaliteit en onafhankelijke audits.
Ik heb er een hoop geprobeerd en Bitwarden lijkt het meest gebruiksvriendelijk. Het ondersteunt Windows Hello, dus ik hoef niet voortdurend mijn wachtwoord in te voeren om de kluis te ontgrendelen en het heeft best goede browser plugins. Ook compatibel met Face ID op mijn iPhone, dus ik heb alle wachtwoorden daar ook.
(Disclaimer: ik heb Bitwarden premium, kost 10 dollar per jaar. Ik weet niet precies welke functies daarbij zitten en welke gratis beschikbaar zijn.)
Ik ben 1Password gaan waarderen. Heeft een paar kwaliteitsverbeteringen vergeleken met BitWarden. Het nadeel is dat ze net zo makkelijk in dezelfde positie kunnen komen als LastPass qua impact / inbreuk. Maar ik waardeer ook de vereiste van een account key.
Ik krijg misschien een downvote tot ver in de oblivie, maar speel de duivelse advocaat… aangezien we het over gratis oplossingen hebben, wat dan met Apple Keychain? Wat is het feitelijke en bewijsbare bezwaar ertegen?
Ik zat bij LastPass tot ze werden geveld. Heb al mijn wachtwoorden veranderd en voor een tijd zelf gehost via Vaultwarden voordat ik overstapte op hun $10/jaar plan. Toen heb ik het gezinsplan genomen zodat mijn moeder en vriendin het ook konden gebruiken. We evalueerden dashlane en Bitwarden op het werk en ik was blij dat we voor Bitwarden kozen, dat volgens mij een gratis gezinsplan krijgt.
De beste functies van Bitwarden zijn verstopt achter de betaalde versie, maar hun individuele plan is zo goedkoop dat het bijna gratis is. En als je echt niet wilt betalen of je data elders wil hosten, is vaultwarden geweldig. Je kunt het hosten op een VM in je netwerk en synchroniseren als je thuis bent.
Als je ooit in een gesprek met een klant bent en je ziet dat ze een van deze openen om hun bevoorrechte gegevens te halen, neem dan even de tijd om de inherente risico’s uit te leggen en welke gevaren ze hun organisatie daarmee aandoen.
Keeper is goed en ik gebruik het al jaren. Er is een betaalde en gratis versie en ik geloof dat het door de Amerikaanse militaire dienst wordt gebruikt. Ook KeePass is tweede. Je zou het hoofdbestand in een cloudshare kunnen doen zodat het gesynchroniseerd is over meerdere apparaten.
Ik heb verschillende wachtwoordmanagers geprobeerd, inclusief een betaalde, en uiteindelijk koos ik voor BitWarden. Het is minimalistisch, heeft cloud-synchronisatie en alle basisfuncties die een wachtwoordmanager moet hebben.