Ik gebruik persoonlijk PiVPN, mijn vriend reist terug naar de Verenigde Staten en wil dat ik hem help om een VPN te installeren.
Hij is niet erg technisch, dus ik zou samen met hem door de stappen moeten lopen om het correct te laten lukken.
Is het de moeite waard om een SD-kaart te flashen en PiVPN te installeren voordat hij vertrekt, zodat hij hem alleen maar hoeft aan te sluiten, en ik de poortdoorgifte doe?
Weet je nog andere dingen waar ik op moet letten?
Ik ga al een subdomein opzetten samen met een dynamische DNS-checker die altijd naar zijn lokale IP-adres wijst als dat verandert.
Ik zou aanraden om eens naar Tailscale te kijken. Het vereist geen poortdoorgifte en heeft geen vast IP nodig, dus is zeer eenvoudig implementeren.
De GL.inet reisrouters zijn geweldig. Ze bieden zoveel opties als VPN-server, client of beide. Relatief eenvoudig in te stellen met GUI. Under de motorkap openWRT (maar dat zie je alleen onder ‘geavanceerd’).
De makkelijkste manier is om te controleren of zijn router er een ingebouwd heeft die je eenvoudig kunt inschakelen.
Check Subspace GitHub - subspacecommunity/subspace: A fork of the simple WireGuard VPN server GUI community maintained
Koop een apparaat met er een ingebouwd.
Ik heb er een van deze en ze zijn geweldig.