[WAARSCHUWING] ProtonVPN Windows Kill Switch Werkt Niet!

De kill switch werkt niet voor ProtonVPN op Windows 10 met de huidige ProtonVPN 1.11.0. Ik gebruikte Windows 10 op de huidige ProtonVPN 1.11.0 en was verbonden met een geselecteerde premium server via UDP onder een geconfigureerd profiel en met de kill switch ingeschakeld. Er zou een optie moeten zijn om de kill switch handmatig uit te schakelen zodat je weer toegang tot internet hebt zonder VPN, zelfs als dit niet de standaardinstelling is, zou het een optie moeten zijn of zelfs onder geavanceerde opties. Echter, een handmatige kill switch zou de standaardoptie moeten zijn, zoals je zult zien waarom wanneer je dit bericht leest.

De standaard en enige gedraging is niet dit en dat werkt ook niet altijd. De standaard en enige gedraging is om de kill switch te gebruiken wanneer je geen internettoegang hebt en deze uit te schakelen wanneer je verbinding met de server verbreekt. De kill switch lijkt over het algemeen te werken onder die omstandigheden, maar niet altijd.

Na enige tijd, misschien 12-24+ uur verbonden of gewoon lang verbonden blijven, kun je een pop-up venster krijgen dat zegt “er zijn geen servers beschikbaar voor jouw configuratie”. Dit venster heeft een knop die “ok” zegt.

Wanneer dit gebeurt, ben je niet meer verbonden met de server en gaat al je internetverkeer via je normale verbinding, en doet de kill switch niets. Als de standaardgedrag een handmatig uitgeschakelde kill switch was, zou deze in deze situatie werken.

Wanneer dit gebeurt, nog voordat je op de knop “ok” hebt geklikt op het pop-up venster dat zegt “er zijn geen servers beschikbaar voor jouw configuratie”, gaat je internetverkeer al via je standaardverbinding zonder dat je op “verbreek verbinding” hebt geklikt. Ik weet niks van programmeren, maar ik vermoed dat dit mogelijk gerelateerd is aan wanneer een vpn-profiel moet worden bijgewerkt en in zo’n periode staat er mogelijk “geen server beschikbaar voor jouw configuratie” of een gedrag van ProtonVPN wanneer een server 100% geladen is. De kans of je dat pop-up venster krijgt dat zegt “er zijn geen servers beschikbaar voor jouw configuratie” kan verschillen als je een enkele server of een land selecteert, dit gebeurde bij mij toen de vpn was ingesteld op een enkele server in een land.

Na dit twee keer te hebben meegemaakt tijdens mijn proefperiode, heb ik beide keren gecontroleerd en was de kill switch ingeschakeld in de instellingen. Dit is niet acceptabel of in overeenstemming met de manier waarop ProtonVPN zichzelf adverteert.

"Kill Switch en Always-on VPN

ProtonVPN applicaties bieden een ingebouwde Kill Switch functie of de Always-on VPN functie. In het geval dat je de verbinding met de VPN-server verliest, blokkeert de Kill Switch al het netwerkverkeer, terwijl de Always-on automatisch opnieuw verbinding maakt met een VPN-server. Deze functies voorkomen dat een VPN-serververbreking je privacy onbedoeld in gevaar brengt door je echte IP-adres te onthullen."

In mijn geval is dit niet waar, want het gebeurde twee keer en nog een keer toen mijn gratis proefperiode eindigde. Voordat iemand het vraagt, nee ik ben niet een andere VPN-bedrijf, ik ben gewoon een teleurgestelde consument die ProtonVPN probeerde na teleurstellend geweest te zijn door een ander VPN-bedrijf dat recent in het nieuws was.

Na mijn proefperiode van ProtonVPN gebeurde dit weer, omdat de kill switch niet werkt in deze situatie. Zodra je proefperiode eindigt zonder jouw kennis of bevestiging, gaat je internetverkeer via je normale internetverbinding, waardoor gebruikers risico lopen. In plaats daarvan zou je op een knop “verbreek” moeten drukken om weer internet te gebruiken, en dit kan gemakkelijk gebeuren als je niet bij je computer bent wanneer je abonnement of proefdatum afloopt.

Ik ben gegaan voor ProtonVPN nadat ik verschillende VPN-functies en betrouwbaarheid heb onderzocht, gebruikersenquêtes en een populair VPN vergelijkingssite. Als ProtonVPN werkte zoals de consensus die ik heb verzameld tijdens mijn onderzoek, zou ik het aanbevelen, maar in deze staat kan ik dat niet.

Ik ben blij dat ik me niet heb geabonneerd voordat ik ProtonVPN heb geprobeerd.

Kun je een paar eenvoudige stappen opsommen om dit te reproduceren? Ik wil dat graag narekenen.

Ook, heb je contact met hen opgenomen om een bug te melden?

Bedankt voor het rapporteren. Ons team kon dit probleem reproduceren en we zullen een fix implementeren voor de komende early access-release.

Wacht even op reacties van het Proton-team…

Dit is nog nooit bij mij gebeurd. Mijn kill switch op Win 10 met 1.11.0 werkt goed en is al een paar keer geactiveerd.

Ik heb dit recentelijk in deze sub gezien. protonvpn zei dat het “werkt zoals bedoeld” is.

Ik heb de killswitch vrij goed zien werken als het een echte verlies van connectiviteit is (bijvoorbeeld iemand schakelt de modem/router uit), na opnieuw verbinden logt hij weer op de VPN.

Ik heb ook gezien wat de OP beschrijft, een dialoogvenster verschijnt dat zegt “Geen servers beschikbaar voor jouw geselecteerde configuratie” (of iets dergelijks), en de killswitch werkt niet. In deze toestand gaat al mijn verkeer via mijn reguliere ISP-verbinding. Ik heb geen betrouwbare manier gevonden om dit op vraag te reproduceren of te verstoren, maar ik zal de volgende keer een screenshot maken als ik het zie.

Ik ben PIA kwijtgeraakt om redenen en ben overgestapt naar Proton omdat het niet gebaseerd is in de veertien ogen, maar ik overweeg verschillende opties omdat PIA’s Windows killswitch vlekkeloos werkte en ik een beetje teleurgesteld ben dat ik Proton niet kan vertrouwen.

Welke versie van Windows 10 gebruik je?

Ik heb een iets andere zorg. Komt de killswitch alleen in werking zodra de client is gestart? Ik denk dat dingen een normale internetverbinding maken bij systeemstart en alleen beschermd worden als de client start.

Kan ik de client forceren om eerst te starten (Windows 10), of zodanig dat geen internet mogelijk is zonder de client te laten draaien?