Waarom vraagt Ubuntu me steeds opnieuw om mijn autorisatie-wachtwoord?
Probeer via de CLI te verbinden. Misschien krijg je meer info of fouten.
sudo nmcli connection show
sudo nmcli connection up naam_van_je_vpn_verbinding
Als een VPN niet wil verbinden, zal journalctl -e een soort log-item tonen dat je vertelt waarom.
Ik probeer mijn laptop te verbinden met OpenVPN via het VPN-menu bovenaan op de taakbalk. Maar het laat me eigenlijk niet verbinden. In plaats daarvan blijft het me dat pop-up venster herhaaldelijk om authenticatie vragen.
Ik heb geprobeerd het apparaat-wachtwoord te gebruiken (dat op login & sudo staat) en ook het VPN-wachtwoord, maar het toont me nog steeds dat pop-up. Het verbindt mijn laptop niet met de VPN. Wat is er gebeurd? Vraagt het iets anders?
Het vertelt me niet of het wachtwoord niet klopt, dus ik weet niet wat het probleem is, het laat me gewoon steeds hetzelfde pop-up venster zien.
Dit is mijn VPN op kantoor. Ik moet dit dringend gebruiken.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn Ubuntu-versie is 24.04 en ik gebruik openVPN.
Omdat ik hetzelfde heb gebruikt op dezelfde computer, OS-versie, enzovoort, werkte alles 16 dagen geleden perfect. Zo raar… Iemand advies?
Ik weet dat het even geleden is, maar ik heb net het probleem gehad en een oplossing gevonden, dus als het kan helpen:
- In de VPN-instellingen, tabblad Identiteit, knop “geavanceerd”, tabblad Beveiliging, had ik “AES-128-CBC” geselecteerd in het coderingsalgoritme. Ik heb het veranderd in AES-256-GCM en kon verbinden, en het pop-up venster verdween voorgoed.
Hopelijk helpt het.
Ik weet dat dit oud is, maar ik ervaar hetzelfde probleem. Moest na uren probleemoplossen opgeven. De enige manier waarop ik het kan verbinden, is via de terminal met:
sudo openvpn --config /home//VPN.ovpn
Ik heb het geprobeerd en het lijkt erop dat dit probleem ook op CLI voorkomt.
Ik heb al gekeken naar /etc/NetworkManager/system-connections/vpn_name.nmconnection en het slaat de vpn-secrets en wachtwoord correct op. Maar op de een of andere manier kan het wachtwoord niet gelezen worden.
Hoe los je het probleem op?
Ik heb hetzelfde probleem met Ubuntu 24.04 en de VPN-verbinding. Het vraagt en vraagt steeds om het wachtwoord en maakt geen verbinding.
Ik heb ook hetzelfde probleem. Alsjeblieft, iemand geef het antwoord op wat te doen.
Forticlient werkt niet op Ubuntu 22.04:
Je moet de NM-configuratie aanpassen
sudo vi /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf
en het toevoegen:
[keyfile]
unmanaged-devices=interface-name:vpn*,behalve:interface-name:enp0s3;interface-name:wlan*
vervolgens je service herstarten
$ sudo systemctl restart NetworkManager.service
Een andere optie:
DNS oplossen op Ubuntu en Forticlient VPN:
sudo vim /etc/systemd/resolved.conf
DNS=8.8.8.8 8.8.4.4
FallbackDNS=192.168.0.1 #<jouw gateway/dns-adres>
#Domains=
#DNSSEC=no
#DNSOverTLS=no
#MulticastDNS=no
#LLMNR=no