Vergeef me, ik ben nieuw met VTI / FlexVPN en ik ben al een tijd bezig met het configureren van VPN’s met behulp van legacy crypto maps.
Ik heb besloten om mijn aandacht te richten en het proces van leren over VTI en FlexVPN’s te starten.
Echter, wanneer ik naar een configuratievoorbeeld kijk, lijkt het me niet mogelijk om de encryptiegrens te definiëren met een ACL, zoals ik dat kan doen met cryptomaps. - Bijvoorbeeld, als ik een tunnel naar een DMZ in het datacenter wil vanuit de lokale router, waar ik openbare toegangsklanten kan dumpen - ik wil de encryptiegrens aangeven dat alleen x.x.x.x/24 via deze VTI gaat - alle andere verkeer blijft onversleuteld.
Heeft iemand ideeën? - Heb ik gewoon niet genoeg naar VTI gekeken?
IPSec vereist de wederkerige vergelijking van “interessant verkeer ACLs” waarmee je bekend bent. Zelfs in dit geval.
De truc met VTI (route-gebaseerde) IPSec SAs is dat het interessante verkeer altijd match ip any any zal zijn. Aan beide zijden. Altijd. Je krijgt het niet in getypt.
Omdat de ACLs aan beide zijden aangeven “alles”, matchen ze altijd en dat potentieel voor configuratiefouten verdwijnt. Verkeer dat hier wordt versleuteld, is elk verkeer dat wordt gerouteerd naar de virtuele interface, in plaats van een selectie van verkeer dat via een fysieke interface gaat.
Dus, welk verkeer wordt gerouteerd naar de virtuele interface? Het is afhankelijk van je systeemrouteringstabel, op basis van de bestemming. Je kunt statische routes gebruiken, bijvoorbeeld.
De echte magie van VTI is dat het de mogelijkheid biedt om een dynamisch routingsprotocol te gebruiken met je VPN-peer. Het selecteren van verkeer voor de tunnel kan nu afhankelijk zijn van BGP (bijvoorbeeld) in plaats van een handgemaakte ACL.
Je zet een route naar x.x.x.x/x aan de andere kant van de tunnel om te bepalen welk verkeer er doorheen komt richting de zijde die naar jou toe gericht is.