VPN Betrouwbaarheid

Mijn vrouw en ik werken vanuit huis en overwegen Starlink, heb net de e-mail gekregen dat ik mijn apparatuur kan bestellen. Onze enige internetoptie is Centurylink DSL met een downloadsnelheid van 15 Mbps, we halen meestal tussen de 5 en 12 afhankelijk van de dag. We werken beiden vanuit huis via VPN’s en ik heb gelezen dat dat een probleem kan zijn met satellietinternet.

Is er hier iemand die Starlink gebruikt en via een VPN werkt? Zo ja, hoe betrouwbaar is het geweest? Ik heb ook gezien dat er recent enkele uitvalsessies zijn geweest, hoe vaak komen deze voor en hoe lang duren ze?

Zowel mijn vrouw als ik zijn niet heel technisch onderlegd, dus alle inzichten zouden zeer gewaardeerd worden. Dank je wel!

Als je VPN TCP/UDP gebruikt, werkt het prima. Als het L2TP of andere minder gangbare protocollen gebruikt, zal het waarschijnlijk niet werken zonder tunneling.

Ik werk dagelijks met VPN. De latency kan variëren van ongeveer 34 tot 50 tijdens normaal gebruik, wat over het algemeen geen problemen voor de VPN veroorzaakt, maar soms valt de verbinding weg, wat opnieuw inloggen vereist. Ik heb de Ethernet-adapter en heb de laptop via een switch verbonden zodat de verbinding zo persistent mogelijk blijft en de laptop de NIC niet uitschakelt of in energiebesparingsmodus zet, waardoor de VPN wordt afgesloten.

Over het algemeen is de service vrij solide en kan ik op elk moment werken binnen een periode van 18 uur zonder problemen.

Mijn vrouw werkt via Starlink met VPN. We hebben obstakels, dus wanneer we die tegenkomen, verliest ze de verbinding. Anders is het behoorlijk stabiel. Overdag zijn er geen uitvalbrieven terwijl ze aan het werken is. Omdat het nog als bèta wordt beschouwd, hebben we mobiele hotspots als reserve, maar die hebben we lange tijd niet nodig gehad.

Starlink is niet compatibel met enkele VPN-protocollen. Zie de FAQ https://support.starlink.com/?topic=aa5aecf3-e97c-e84e-3f87-8d2ecdfde857 Vraag je IT-afdeling of je VPN de niet-ondersteunde protocollen gebruikt.

Ik zet mijn VPN’s best vaak aan, ik gebruik FastestVPN en VPNUnlimited en heb geen problemen met beide. FastestVPN is niet de snelste op de markt ondanks de naam lol. VPNUnlimited haal ik bijna mijn volledige snelheid als ik het gebruik. Wanneer ik de VPN inschakel, blijft hij aanstaan en stopt nooit onverwachts. Over het algemeen is Starlink betrouwbaar voor mij. Ik heb net een 2 jaar durende Civiele Techniek cursus afgerond en 3/4 van de cursus was online via MS Teams, mijn uptime zou ongeveer 97% moeten zijn. Noord-Ontario, Canada trouwens.

Ik gebruik verschillende L2TP/IPsec VPN’s, zonder obstakels en geen problemen… Uitval hangt af van de locatie/dichtheid en is voor mij zeer zelden. De langste was gisteren, wereldwijd, 20 minuten. In drie maanden heb ik de router één keer hoeven herstarten na een automatische firmware-upgrade. Ik ben tevreden over Starlink.

Als je huidige systeem werkt, laat SL dan met rust, vooral als je niet technisch onderlegd bent.

Latentie is zeker geen probleem voor een VPN-verbinding. Ik gebruik VPN over een satelliet met Ku-band van 700 ms.
Pakketverlies kan het probleem zijn.

Natuurlijk, als je een mobiele verbinding hebt, kun je Speedify gebruiken, een bonding VPN. Als SL de verbinding verliest (zelfs voor een fractie van een seconde), wordt je verkeer over de mobiele verbinding verzonden.

Ik heb een “onderbreking elke drie minuten” en ik heb meestal een stabiele Zoom-verbinding, zodat ik een sessie kan hosten en 2-3 uur kan onderwijzen. Wanneer ik de opnames terugkijk, zijn er geen problemen.

Voor toegang tot interne bedrijfsnetwerken gebruikt mijn bedrijf een Cisco VPN. In de 2-3 weken dat ik Starlink heb, is de VPN naar het bedrijfsnetwerk nooit een probleem geweest.

Ik heb net een half uur doorgebracht met mijn computer die meldde " niet verbonden"
Dishy was in orde… Mijn VPN hapte er om de een of andere reden uit, maar kwam uiteindelijk weer terug.
Dishy nam het alles kalm op.

Mijn bedrijf gebruikt Amazon Workspaces. Weet jij of dat TCP/UDP is?