Hallo allemaal,
Ik ga een DNS-server opzetten op mijn Synology NAS zodat ik portainer.mydomain.com kan typen en doorgestuurd wordt naar het juiste IP en poort van Portainer. Voor zover ik weet, kan ik mijn router configureren om deze DNS te gebruiken zodat al mijn apparaten thuis deze DNS gebruiken. Echter, ik heb twee vragen:
-
Als ik buiten mijn netwerk ga en via VPN verbind, wat moet ik doen zodat het blijft werken, indien dit überhaupt mogelijk is? Want ik denk dat het niet gaat werken omdat ik buiten het lokale netwerk ben, en als ik in een hotel ben, wordt het hotelrouter het eerste geraakt, niet mijn lokale router. Aan de andere kant gebruik ik VPN “zodat ik me binnen het lokale netwerk lijkt te bevinden”, dus ik ben hier in de war.
-
Is het mogelijk alleen subdomeinen te configureren in de DNS? Voor zover ik heb begrepen, als ik de DNS instel met portainer.mydomain.com naar mijn lokale portainer IP en poort, zal www.mydomain.com niet werken binnen mijn netwerk. Hoe kan ik het zo doen dat www.domain.com blijft werken met de originele DNS van de domeinprovider? Moet ik gewoon alle CNAME- en A-records kopiëren van de domeinprovider?
Alvast bedankt en vriendelijke groeten