Hallo, ik ben nieuw hier en ik zoek hulp bij een heel specifiek soort opzet. Ik heb een modem-router van mijn ISP die fungeert als mijn gateway en algemeen wifi-signaal. Ik heb een thuisserver die draait op Windows Server 2019. Ik wil een VPN op de server installeren en een router aansluiten op een tweede NIC-kaart om een secundair VPN-netwerk in mijn huis te hosten, dat toegankelijk is voor streamingapparaten. De tweede router die ik heb, kan niet zelf de VPN-service hosten, daarom wil ik dat de server dat regelt. Ik heb enige netwerkkennis en ik wil gewoon weten hoe ik correct mijn IP-adressen en subnetten kan toewijzen en hoe ik de DHCP-tabel van mijn server correct kan configureren.
Mensen moeten stoppen met het gebruik van meerdere routers zoals dit. Je hebt gewoon EEN router nodig in je netwerk.
Gebruik Softether VPN-server. Ik gebruik het al jaren op mijn Windows Server. Het doet het goed. Wat betreft het netwerk dat je wilt maken, kun je een LAN-poort van de router verbinden met de beschikbare NIC op je server en een virtueel hub instellen in Softether en deze verbinden met de NIC. Daarmee krijg je een netwerk dat toegankelijk is via Softether. Je moet de DHCP-instellingen van de router gebruiken, geen verschil, tenzij je de virtuele DHCP-service van Softether wilt gebruiken, wat onderdeel is van de SecureNAT-service.
Heb je het over een VPN-server op de Windows-machine zodat je je thuisnetwerk vanaf buiten kunt benaderen? Of wil je dat je Windows-machine een VPN-verbinding opzet met een commerciële VPN-service?
Tenzij je de benodigde VPN-poorten op je publiek toegankelijke router (modem van ISP) doorstuurt, zal de VPN niet werken. Ik zou zeggen, probeer een OpenVPN-server op je Windows-machine te draaien en zorg dat je router de poorten doorstuurt die nodig zijn voor OpenVPN, dan zit je goed. Het is misschien het gemakkelijkst om PiVPN op een kleine Ubuntu-server VM te draaien.
Heb je eraan gedacht dat misschien niet alle ISP’s bereid zijn om hun modem-router te bridge-en?
Heeft meer NAT nodig