Telefoon VPN die voorkomt dat sociale media mij kunnen identificeren?

Ik heb een iPhone. Ik heb net een Pixel 7 gekocht om te gebruiken voor enkele socialmedia-accounts en ik wil dat ze privé blijven. Ik hou niet van het maken van gênante reels wanneer vrienden en familie me volgen😭. Deze telefoon zal geen gegevens hebben, alleen wifi. Het wordt gebruikt op dezelfde wifi als mijn normale telefoon met mijn persoonlijke sociale media. Ik zet locatievoorzieningen uit (hoewel die misschien toch niet werken omdat er geen data/verbinding is). Dus, als ik het goed heb, is mijn thuiswifi de belangrijkste link. Helpen telefoon VPN’s überhaupt tegen dit probleem, of zijn ze alleen voor internetzoeken?

Allereerst, zodra je een account aanmaakt op een socialmediaplatform, zeg je eigenlijk bye-bye tegen je privacy. Begrijp dat goed. Er zijn enkele dingen die je kunt doen om je ervaring iets beter en enigszins privé te maken, door de accountinstellingen van dat specifieke socialmediaplatform te controleren en je account privé te maken, te controleren welke data je deelt, wie die informatie kan bekijken en of er een optie is om dat uit te zetten.
Dit garandeert echter niet je privacy, het bedrijf kan nog steeds je data bekijken, verzamelen en verspreiden.

Wat betreft VPN, het biedt je gewoon een veilige route om te navigeren, als een masker om je locatie te verbergen. Niets anders.

Stop gewoon. Er is een overweldigend groot aantal mensen dat via advertenties en YouTube-sponsoren heeft gehoord dat je een VPN nodig hebt voor online privacy, en dat je zonder een VPN onveilig bent. De waarheid is dat je dat niet nodig hebt. Veel YouTubers weten niet eens wat VPNs echt doen, dus geloof niet alles wat ze zeggen.

Als je gewoon je social media privé wilt houden, heb je geen maandelijkse abonnementen nodig. Er zijn privacy-instellingen die je vrij kunt deactiveren, zoals “aanbevelen uit je contacten” of “gebruik locatiedata om mensen aan te bevelen om te volgen”. Social media gebruiken nooit je IP-adres om je aan anderen voor te stellen. Wat dat wel doet, zijn onderlinge verbindingen. Wees dus niet verrast als je hele familie begint te volgen nadat jij je neef op je “persoonlijke” account volgt.

Ik heb bijvoorbeeld twee Twitter-accounts: mijn hoofdaccount voor vrienden en familie, en een zij-account voor memes/shitposting met close vrienden. Ik heb nog nooit problemen gehad zonder VPN. Het is gewoon zonde van je geld om er een te kopen (laat staan een hele aparte telefoon, voor Christus), gebruik gewoon gezond verstand.

VPN’s hebben praktische toepassingen. Je kunt ze gebruiken om regio-gebonden websites te openen, als je paranoid bent dat mensen kijken wat je bezoekt op bijvoorbeeld openbaar of gedeeld wifi, of als je films streamt en bang bent dat IP-houders je een middelbare brief sturen. Maar “privacy op social media” is NIET een daarvan.

Je gezicht op internet is je gezicht op internet. Je omgeving op internet is je omgeving op internet. Wil je niet dat mensen je aan dat account koppelen, dan is de beste keuze niets te doen wat je van plan bent.

Een VPN helpt hier niet. Ook zijn gratis apps “gratis” in die zin dat ze je geen geld kosten, maar je ruilt telemetry in voor hun “gratis” service. Je moet je verwachtingen herzien. Daarna kun je opnieuw beginnen met de juiste verwachtingen.

VPN helpt alleen je locatie of je thuisrouter te maskeren. Voor zover ik weet, verbergt geen enkele VPN de “id” van je telefoon of browsercookies, dat helpt niet bij internetzoekopdrachten.

Voor social media, tenzij je een browser gebruikt en geen app, zou de privémodus/incognitomodus van de browser voldoende moeten zijn, maar zodra je inlogt, weet die socialmedia-service wie je bent.

Installeer geen socialmedia-apps, vooral geen Facebook (en misschien WhatsApp als je hetzelfde nummer hebt als Facebook), omdat ze altijd bij je kunnen zien wie je bent.