Ik ben net begonnen met het gebruiken hiervan op Android in plaats van Outline. De Shadowsocks-app accepteert outline-sleutels, dus het lijkt erop dat je je outline-server nog steeds gewoon kunt gebruiken.
Het heeft ook een snelinstellingen-tegel om verbinding te maken en los te koppelen, de optie om de Android-systeem te vertellen of het als verbruiker moet worden behandeld of niet, en ook split tunneling waarbij bepaalde apps via de proxy kunnen worden gestuurd en andere kunnen worden uitgesloten. Of je kunt alles gewoon doorsturen.
Het werkt ook als je netwerkstatussen wijzigt (Wi-Fi versus mobiel internet), wat de outline-app momenteel niet doet, tenminste niet op Android 12 en hoger.
Waarom zou iemand dan de officiële outline-app gebruiken in plaats van de Shadowsocks-app? Dat is geen retorische vraag, ik vraag het omdat ik wil weten: is er een voordeel aan het gebruiken van de outline-client op Android in plaats van de Shadowsocks-app?
Op Android misschien niet. Ik heb altijd de Shadowsocks-app op mobiel geprefereerd. Een argument zou kunnen zijn veiligheid, omdat er geen “officiële” Shadowsocks-app is, alleen derden-apps. Maar die zijn meestal open source, dus je kunt zelf de code doorzoeken, als je dat zou willen.
Op pc is de Outline-client echter een VPN-adapter, wat een mooi voordeel kan zijn als je iets nodig hebt dat als een VPN fungeert in plaats van een proxy. Dit is geen probleem op mobiel, echter.
Encrypt de Shadowsocks-app het verkeer naar de outline-server waarmee hij verbinding maakt, of is het allemaal gewoon regulier https/http verkeer naar de server? Outline versleutelt het en wordt het als een VPN gepresenteerd, maar doet de Shadowsocks-app hetzelfde? En is er een eenvoudige manier om dat te testen?
je hebt iets nodig dat als een VPN fungeert in plaats van een proxy
Wat is het verschil, qua gedrag?
Ja, het zou hetzelfde moeten versleutelen. Je gebruikt dezelfde sleutel en alle instellingen zijn hetzelfde. Als je niet dezelfde encryptie zou gebruiken, zou de proxy helemaal niet werken. Je zou het kunnen testen door te proberen je eigen netwerkverkeer te bespioneren, maar ik weet niet het beste gereedschap daarvoor.
Het verschil qua gedrag is dat de Shadowsocks-app niets versleutelt en de Outline-app dat wel. Ook is Outline standaard makkelijker te gebruiken. Bovendien, als je de VPN-verbinding wilt delen met een PlayStation, is de Outline-adapter deelbaar, maar de Shadowsocks-verbinding niet.
Dank je voor je geduldige antwoorden lol
Heb je een bron voor de feit dat Shadowsocks de traffic niet versleutelt? Als ik naar de serverconfiguratie in Shadowsocks kijk, staat de encryptiemethode op chacha20, maar ik weet bijna niets daarvan. Als het niet versleuteld was, zou het dan “geen” zeggen?
Het versleutelt wel verkeer, maar alleen browserversie verkeer totdat je de globale modus inschakelt. Maar blijf gewoon bij Outline.
Wat? Ik heb het over de Android-client. De VPN-API op Android kan niet zomaar de browser-app targeten. (Nou ja, dat zou kunnen, maar je zou split tunneling moeten inschakelen en daarvoor selecteren.)
Dat is waarom ik zeg dat het verschil niet echt significant is op mobiel. Maar een VPN gebruikt ook vaak een actieve tunnel, wat een proxy niet kan doen. Dus je krijgt dat niet, ongeacht welke client je gebruikt. Je kunt net zo goed de gebruiken die je gelukkig maakt. Je krijgt toch de voordelen van Outline’s gemakkelijke implementatie en serverbeheer.
Hoe verschilt een versleutelde “tunnel” van het versleutelde verkeer naar een proxyserver?
Dit was een bericht over Android. Je begon er zomaar halverwege het gesprek over te praten, over iets anders.
De encryptie is niet anders, maar een actieve tunnel houdt de verbinding open, terwijl een proxy alleen verkeer doorgeeft zoals gevraagd. Dit is waarom je je geen zorgen hoeft te maken dat Shadowsocks verbindt wordt losgekoppeld en weer verbindt op mobiel elke keer dat je van netwerk wisselt, zoals VPN-protocollen doen.
Gebruik gewoon de Outline-app, einde verhaal.
Oh, interessant! Lijkt nog een reden te zijn om de Shadowsocks-app te gebruiken in plaats van die van Outline. Ik verwacht dat dat ook beter voor de batterij zou zijn.
Outline is de enige waar ik problemen mee had wanneer het onderliggende netwerk veranderde, en dat ook pas na Android 12.