[OT] PSA:Gebruik geen Hola als je YouTube en zo gebruikt

Zoals we al weten verkoopt Hola je internet, maar ik ontdekte een ander probleem op mijn werk. Ik ging vrijdagmorgen naar mijn werk en een klant bracht zijn persoonlijke laptop mee om te laten repareren. Hij vertelde dat YouTube en andere videosites problemen begonnen te doen nadat hij Hola had geïnstalleerd. Na uitleg over de negatieve kanten van Hola begon ik te onderzoeken of Hola inderdaad de reden was dat YouTube niet meer werkte. Ik testte het met een Virtuele Machine die ik speciaal voor dit soort dingen heb en bevestigde dat het inderdaad Hola was. Zowel mijn VM als de laptop van de klant hadden de nieuwste versies van Flash, Java en alles. Uiteindelijk moest ik Hola, Java, Flash en Silverlight verwijderen om alles weer werkend te krijgen. Mijn gok is dat als je Hola hebt geïnstalleerd en je ontgrendelt YouTube niet binnen Hola, het YouTube uitschakelt en je gedwongen wordt Hola te gebruiken om video’s op YouTube te bekijken. Ik dacht dat ik het je moest laten weten, omdat ik weet dat sommige mensen Hola gebruiken om toegang te krijgen tot video’s op Sky’s website.

Je zou sowieso Hola moeten vermijden, ik stopte ermee zodra ik dit rapport zag: http://www.dslreports.com/shownews/Hola-VPN-Still-Under-Fire-As-Company-Tries-To-Defend-Itself-134046. Het stond begin deze zomer op de hoofdpagina van Reddit.

http://adios-hola.org/

Gebruik geen Hola. Punt.

Je beschrijft niet wat het daadwerkelijke probleem en de oplossing was, dus hoe weten we zeker dat het echt een probleem met Hola was?

Stel je dit voor…

• PSA: Koop geen Renault auto’s. Ik had een vriend die een probleem had met de stuurbekrachtiging van zijn Renault. Hij bracht het naar me toe en ik heb het bekeken en vastgesteld dat het inderdaad een probleem met de stuurbekrachtiging van zijn Renault was. Koop geen Renault auto’s omdat ze een probleem met hun stuur hebben.

Je zou denken “WTF is er met de Renault stuurbekrachtiging dat ik hun auto’s moet vermijden?”*

Ik gebruik Hola alleen als ik buiten mijn regio wil kijken. Anders zet ik de plug-in uit. Ik denk dat dat wel genoeg is?

Goed moment om te herinneren dat als iets gratis is, jij het product bent.

Thanks voor deze info, weet je misschien van gratis alternatieven of is een betaalde VPN de enige optie?

Luister, ik zet dit in een veel betere, geen onzin manier… Gebruik geen Hola, ze verkopen je informatie aan andere bedrijven… Einde, geen youtube onzin hier.

Geen problemen voor mij, YouTube en Hola.

Ik zou het posten op /r/pcmasterrace.

Het probleem was dat Hola plugins blokkeerde die YouTube en andere videodiensten nodig hadden. Ik moest Hola verwijderen, daarna de plugins verwijderen, en alle plugins opnieuw installeren zodat YouTube weer goed werkte.

Als je Hola actief hebt, kun je de uitgangsknop worden voor iemand anders. Als die persoon iets verdachts doet (identiteitsdiefstal, scams, spam, andere misdaden), wordt jouw IP getoond aan de autoriteiten.

Gratis VPN’s kunnen nooit echt vertrouwd worden omdat als je niet betaalt, je niet de klant bent, je bent het product. Precies wat je niet wilt als je je privacy zoekt of dingen probeert te omzeilen. Betaalde VPN’s zijn niet duur voor de service die ze bieden. Private Internet Access krijgt veel lof, IPredator zou ook goed zijn.

Torrentfreak doet jaarlijks een rapport over VPN-providers als je op zoek bent naar andere opties.

Ik heb het getest zonder Hola ingeschakeld en had hetzelfde probleem.

Op dit punt zou je Hola helemaal niet moeten vertrouwen, en elke keer dat je het inschakelt, hoe kort ook, open je de mogelijkheid dat ze kwaadaardige dingen met de behoorlijk brede macht van de add-ons doen.

Er zijn alternatieven die functioneel identiek zijn — Zenmate, dotVPN, enz — en nog niet dezelfde slechte activiteiten hebben vertoond als Hola (laten we niet vergeten dat voordat de huidige botnet-aanklachten er waren, ze eerder probeerden eigen advertenties in webpagina’s te injecteren).

Bewerking: Ik zou nog steeds aanraden dat je welke VPN-add-on dan ook volledig uitschakelt (volledig, in de instellingen van de add-ons) wanneer je het niet gebruikt.

Ik wou dat dit ogenschijnlijk beknopte maar eigenlijk sprankelende quote weg was. Het is een te simplistische uitspraak die zo vaak wordt herhaald dat het alle betekenis heeft verloren. Plus het is gewoon niet van toepassing in dit geval.

Toen ik buiten het VK woonde en F1 op de BBC was, gebruikte ik Tor om F1 te kijken op de BBC iPlayer.

Je installeert het en voegt ExitNodes {gb} en StrictExitNodes 1 toe aan het torrc-bestand om te dwingen dat het alleen exit nodes in het VK gebruikt. Daarna gebruik je 127.0.0.1 op poort 9150 als een socks 5 proxy in je browser.

Let op dat de exit node die je verlaat, al het verkeer dat erdoor gaat kan zien. Gebruik die browser niet voor andere dingen terwijl het Tor-netwerk actief is, tenzij je oké bent dat iemand anders kan lezen wat je bekijkt (technisch kunnen ze alleen ongecodeerd verkeer lezen - bijvoorbeeld niet-https dingen, maar wees voorzichtig en gebruik een andere niet-geproxyde browser voor normaal webgebruik tijdens Tor).

Wat wordt er te koop aangeboden? Hola is net als Tor. Ze gebruiken je verbinding om hun VPN te versterken, net zoals jij die van hen gebruikt. Net als alle andere VPN’s. En zelfs betaalde VPN’s zijn bekend om hun netwerken aan te vullen met publieke exit nodes.

Voor zover jij weet. Verwijder Hola voor je veiligheid, maat.

Maak gewoon een einde aan Hola.

YouTube vereist geen plugins om video’s af te spelen.

Het gebruikt tegenwoordig HTML5/H264/WebM in plaats van Flash, wat betekent dat de nieuwste versies van Chrome en Firefox geen plugins nodig hebben om YouTube-video’s af te spelen. Ze gebruiken hun ingebouwde functionaliteit om H264/WebM te afspelen, niet een plugin. Je kunt dit zien door alles uit te schakelen in chrome://plugins en chrome://extensions (of Firefox plugins en extensies), en YouTube blijft gewoon werken — omdat het geen plugins van je browser gebruikt om video’s af te spelen.

Je kunt forceren dat YouTube Flash serveert, en in dat geval gebruikt het een plugin (je Flash-plugin in je browser), maar je moet expres de andere videoformaten in Chrome/Firefox uitschakelen. Ga naar about:config in Firefox en schakel de andere formaten uit, of installeer een van de vele extensies (zoals Baris Derin’s Firefox extensie: YouTube Flash Video Player) die dat voor je doen – dan serveert YouTube standaard Flash (en je browser gebruikt een plugin; de Flash plugin), omdat het ziet dat je browser die andere formaten niet native kan afspelen.

Hetzelfde geldt denk ik ook voor Internet Explorer 11. Ik weet niet of dat ook voor eerdere versies geldt.