Opladen van iPhone via Macbook Air verstoort VPN

Hoi allemaal, ik heb een vreemd probleem waar ik geen googlesuggesties voor kan vinden. Ik heb een Macbook Air en gebruik een bekend VPN dat ik niet mag specificeren op dit forum, en het werkt allemaal prima. Ik heb ook twee telefoons vanwege mijn werk, een iPhone 11 en een iPhone 13.

Als ik een van de twee telefoons aansluit op mijn Macbook Air om de batterij op te laden, maakt de VPN snel een korte disconnect en reconnect, en dan werkt het internet op de Mac niet meer. VPN toont dat alles prima verbonden is, maar geen enkele internet-app of proces werkt.

Als ik de telefoons loskoppel, valt de VPN snel weg en daarna reconnect, en werkt het internet weer. Als ik een van de telefoons verbonden heb en de VPN gewoon uitzet, werkt het internet weer.

Ik ben hier omdat het lijkt alsof het een VPN-probleem is, heb je ideeën? Mijn zoekopdrachten leiden me altijd naar oplossingen voor VPN-problemen op de iPhone, maar dit is mijn Macbook en wordt veroorzaakt door het opladen van de iPhone. Thanks allemaal.

Controleer of USB-tethering of hotspot niet aan staat in de instellingen op je iPhone. Het klinkt alsof je computer bij het aansluiten probeert over te schakelen naar dat netwerk. Gewoon een gedachte.

Ik denk dat de iPhone wordt toegevoegd als een netwerkapparaat op je Mac.

Als hij de iPhone als de primaire netwerkverbinding gebruikt, zou dit zeker je VPN kunnen doen falen omdat hij van IP-adressen wisselt.

Anders wordt hij misschien toegevoegd als een nieuw netwerkapparaat, en veroorzaakt dat een “hiccup” bij de VPN. Wanneer je een nieuw netwerkapparaat toevoegt, test je computer zijn mogelijkheden. Dit zou de bestaande netwerkverbindingen kunnen onderbreken om de VPN te resetten. Ik zou verrast zijn als dat zo is, maar het is mogelijk.

Oplossing… Stop met vertrouwen op je Mac dat hij op je iPhone vertrouwt. Je verbindt hem alleen voor het opladen, hij voegt geen nieuw netwerk toe, en dat zou beide problemen oplossen. Ik hoop dat de iPhone een “alleen opladen”-optie heeft.

Dacht dat dat het probleem kon zijn, maar ik heb dit op verschillende manieren gecontroleerd. Persoonshotspot staat UIT, en ik heb het gedaan met vliegangestelde modus aan of uit. Hetzelfde verbindingsprobleem als hierboven beschreven.

Ik merkte dat er veel verbindingen waren aangemaakt in de netwerkinstellingen, van geheugen waren het twee VPN-configuraties, een Thunderbolt-verbinding, een iPhone-verbinding, een soort algemene telefoonverbinding.

Ik heb ALLEmaal verwijderd, opnieuw verbonden om zeker te zijn dat alles bleef. Uiteindelijk had ik nog steeds hetzelfde probleem - VPN disconnect snel, reconnect (werkt een minuut) en dan disconnect, reconnect en het werkt niet meer tenzij ik het uitzet.

Ik heb van VPN veranderd en het gevraagd om automatische configuratie toe te staan, dat heb ik gedaan. En ik ben gebleven met al die extra verbindingen verwijderd. Dit lijkt tot nu toe te werken. We zien wat er gebeurt als ik mijn andere iPhone aansluit.