Ik heb een vreemde vraag. Ik heb pc’s die op poorten zitten met twee VLAN’s, beveiligings-VLAN en personeel-VLAN. Mijn vraag is om zeker te zijn dat als de beveiligings-pc wordt gecompromitteerd, geen aanvaller de hele beveiligings-VLAN kan beïnvloeden.
De hele beveiligings-VLAN ziet alle ip-camera’s, recorders, servers. Om beelden te bekijken of te monitoren, moeten ze volledige toegang hebben tot alle apparaten en servers.
Sommigen hebben gesuggereerd dat als het correct is ingesteld op de firewall, er geen probleem zou zijn.
Ik ben geen netwerkbeheerder en vroeg me af hoe complex het is om zo’n firewallregels op te zetten in vergelijking met gewoon Twingate gebruiken. Of is de use case voor Twingate niet geschikt voor wat ik probeer te bereiken?
We gebruiken ook openvpn voor VPN op externe apparaten en werd verteld dat het streng beperkt is tot slechts één type toegang. Dus ik ben gewoon nieuwsgierig, wat is het verschil tussen Twingate en onze openvpn? Als ze alleen toestaan dat je toegang krijgt tot specifieke IP’s.
Voor openvpn wordt het gefactureerd op basis van het aantal actieve gebruikers per maand. Ik neem aan dat Twingate op gebruiker gebaseerd is?
bewerkt: bedoelde dat de beveiligings-VLAN volledig van de pc verwijderen en dat de pc alleen de personeel-VLAN heeft.