Ik gebruik een kleine Dell Optiplex om enkele “altijd-aan” programma’s te draaien. Media server, RSS, enz.
Ik sluit geen monitor aan op dit apparaat omdat het gewoon naast mijn router staat en draait. Als ik aanpassingen moet maken, verbind ik er eenvoudig op afstand mee via een remote desktop-service.
Veel keren dat ik de verbinding verlies of bij stroomuitval, moet ik de VPN-verbinding via Nord handmatig resetten door de computer te verbinden met een monitor en toetsenbord. Ik heb meestal de kill switch aan omdat, waarom niet?
Het wordt erg onvoorspelbaar en ik moet dit apparaat meerdere keren per week benaderen. Moet de kill switch aanstaan om veiligheid te garanderen? Of zou de verbinding via Qbittorrent voldoende beveiliging bieden?
Lees dit artikel eens voor de configuratie via Qbittorrent waar ik het over heb:
Ik heb een soortgelijke setup en uit gewoonte laat ik de kill switch aan. Ik gebruik een remote desktop-tool om op mijn computer in te loggen wanneer dat nodig is, maar ik heb ook Wake on LAN ingeschakeld zodat ik bij een stroomuitval (en als hij niet automatisch opstart na stroomuitval) of als mijn systeem om de een of andere reden niet reageert, een commando kan sturen via Home Assistant om de computer aan of uit te schakelen. Ik gebruik Nord ook met split tunneling zodat mijn remote desktop en andere apps lokaal en buiten mijn netwerk toegankelijk blijven.
Corrigeer me als ik het mis heb, maar maakt de “Kill Switch” het mogelijk voor programma’s via de split tunnel? Ik heb dat zelf zeker geprobeerd zonder succes. Ik dacht dat de kill switch alle verbindingen buiten de VPN beëindigde. Misschien heb ik het verkeerd ingesteld. Ik heb ook geprobeerd mijn remote desktop via split tunnel te laten lopen, maar kreeg het niet werkend met de kill switch ingeschakeld.
De kill switch beëindigt de applicaties die je aanwijst; deze kunnen technisch gezien binnen of buiten de VPN zitten en worden afgesloten als de VPN uitvalt. Voor split tunneling heb ik Chrome en Qbittorrent ingesteld als de enige apps die de VPN gebruiken. Ik gebruik ook versie 6.43.5.0 op Windows. Op Linux kan het iets anders zijn.
Dat is “mijn fout op beide gebieden”. Ik ben uit mijn systeem geblokkeerd geraakt door de internet kill switch en heb alles moeten ontmantelen en opnieuw aansluiten, inclusief toetsenbord en muis, omdat het letterlijk de internetverbinding op het apparaat doodde. Nord heeft dat misschien geüpdatet of vraag het hen of ze een split internet kill switch kunnen implementeren :).
Om je vraag te beantwoorden, denk ik niet dat het nodig zou zijn als Qbittorrent verbonden is met de VPN en/of de virtuele kill switch voor de app is ingeschakeld.