Mensen, het IP-verbod van Instagram is geïmplementeerd

Ik heb deze week al mijn accounts geblokkeerd gekregen zonder enige reden, wat natuurlijk zorgwekkend was. Ik heb beroep ingesteld en kreeg of geen antwoord of werd in “bevestig je identiteit”-hel gedropt voor de rest van mijn accounts.

Ik heb geprobeerd nieuwe accounts te maken met verschillende e-mails, telefoonnummers en zelfs via een VPN, maar tevergeefs. Ze worden meestal meteen geblokkeerd.

Volgt iemand? Je wordt gebanned
Volgt niemand? Je wordt gebanned

Post je een like? Je wordt gebanned
Niet liken? Je wordt gebanned

Pfp updaten? Wordt gebanned.
Pfp niet updaten? Je wordt gebanned.

Alles wat ik deed werd als een bot gemarkeerd, en ik begon argwaan te krijgen. Ik wist dat er iets niet klopte, want het leek gericht op mij, en de redenen voor de bans waren ronduit vaag.
En omdat anderen in deze subreddit hetzelfde probleem lijken te hebben sinds eind vorige week tot nu, besloot ik een kleine onderzoek te doen.

Dus ik ging incognito op Chrome en opende daar een nieuw account. En ja hoor, ik was binnen enkele minuten gebanned, maar deze keer waren de redenen niet vaag: ze gaven me gewoon een reden voor de ban.

Dat was ‘geassocieerd zijn met andere accounts die onze regels hebben overtreden’

Houd er rekening mee dat dit een volledig nieuw e-mail en telefoonnummer was die ik ervoor had aangemaakt. Die gegevens staan niet in verband met mijn vorige accounts en waren nooit eerder geregistreerd op Instagram.

Mijn theorie is dat Instagram probeert een algemeen IP-verbodssysteem of IP-blacklist te implementeren. Waarbij gebruikers geen toegang meer hebben tot Instagram zodra ze gebanned zijn. Effectief maakt dit hun ban permanent, maar het team van Meta durft dat niet expliciet te zeggen, omdat het dystopisch zou klinken; dus geven de moderatie-bots vaag verklaringen waarom accounts gedeactiveerd moeten worden.

Dit wordt nog erger als Meta je foto en identiteitsfoto opvraagt: die worden dan gekoppeld aan dat IP om een algemeen beeld of profiel te krijgen van wie gebanned wordt, wat betekent dat vergelijkbare gebruikersnamen en e-mails gebanned worden bij het proberen nieuwe accounts aan te maken, zelfs met andere IP-adressen.

Ik weet dat IP-verboden door Meta niet nieuw zijn, maar ik denk dat ze deze week een krachtigere versie aan het testen waren, waardoor velen getroffen zijn en hun accounts gebanned werden, zelfs Adam Mosseri moest reageren en een betekenisloze bedrijfsverontschuldiging plaatsen.

Waarom Meta dit zou willen? Ik weet het niet. Maar ik ben zeker dat ik om redenen die ik niet begrijp, een IP-verboden heb gekregen, noch heb ik hun gemeenschapsrichtlijnen overtreden. Maar het is goed om te weten waar we staan:

Mijn enige probleem is dat veel van mijn vrienden daar zitten, dat is de enige reden waarom ik het probeer. Zo niet, dan zou ik dit klotebedrijf verlaten en hopelijk laten wegkwijnen onder het gewicht van hun eigen arrogantie.