Kun je Chrome OS gebruiken in China?

Kan iemand me uitleggen of Chrome OS-apparaten in China werken? Ik heb op dit subreddit gezocht en de berichten gelezen, maar ik heb nog niet echt een duidelijk beeld van wat ik ervan kan verwachten. Ik begrijp dat Google-diensten in China geblokkeerd zijn, maar zou je nog steeds een Chromebook kunnen gebruiken voor basiswebbrowsen?

Een ander probleem waar ik over heb gelezen is daadwerkelijk ingelogd blijven. Het is mijn begrip dat, hoewel de inloggegevens/wachtwoord lokaal worden opgeslagen, Chrome OS af en toe opnieuw verbinding moet maken met Google-servers, wat zou betekenen dat het apparaat nutteloos zou zijn in China. Kan iemand dit bevestigen?

Ik zou mijn moeder graag een Samsung Chromebook Plus geven, ik geloof dat het de perfecte combinatie is van prijs, stijl en draagbaarheid voor reizen, en ik ben er nog niet in geslaagd een Windows-laptop te vinden die er echt zo uitziet.

Ja, je zou kunnen inloggen, maar ik ben nog niet lang genoeg gebleven om te zien wat er gebeurt als het opnieuw moet authenticeren. Het is zo dat, zoals je zei, Chromebooks vanaf dat punt sowieso nutteloos zijn.

Echter, bijna elke plek waar buitenlanders werken heeft proxy-instellingen op router-niveau, dus met die wifi zou het wel goed moeten gaan.

Helaas niet voor mensen die er permanent wonen.

Google-gebaseerde producten werken gewoon niet goed in China, vooral Chromebook, Chromebox, enzovoort, tenzij je een hardware-VPN hebt. Zelfs dan kan de geavanceerde Deep Neural Network-gebaseerde Machine Learning Great Firewall VPN-verkeer vrij snel detecteren en je uiteindelijk blokkeren.

Ik werk in de technologie en reis regelmatig naar Azië, inclusief China, en de ervaring met Chromebook is verschikkelijk in China. Chromebook pingt regelmatig de server voor achter-de-schermen huisvestingsprocedures, en wordt continu geblokkeerd door de Great Firewall.

Uit de vele hotels, koffiezaken, vrienden thuis en luchthavens waar ik mijn Chromebook probeerde te gebruiken, was het altijd erg problematisch. Bijvoorbeeld, wanneer je verbinding maakt met WiFi, zoals gratis hotspots, zal de WiFi-verbindingclient een Google-server pingen om de “werkelijke” internetverbinding te controleren, maar dit wordt meestal geblokkeerd door de Great Firewall, waardoor de WiFi-client denkt dat er geen internet is en een foutmelding geeft, terwijl er eigenlijk wel verbinding is. Dit alleen al leidt tot veel rare gedragingen. Als je geluk hebt dat je volgens de WiFi-client verbonden bent, zul je ongetwijfeld te maken krijgen met autorisatieproblemen of onvermogen om verbinding te maken met Google Cloud-servers om gegevens op te slaan of op te halen. Als technisch persoon frustreert me dit zelfs genoeg om nooit een Chrome-apparaat mee te nemen op reis naar China. Ik kan me niet voorstellen hoe oudere generaties de technische kennis hebben om deze problemen aan te pakken.

Daarnaast zijn dingen zoals Google Maps en andere zeer onnauwkeurig voor China vanwege het ontbreken van hoogwaardige lokale data, en ronduit gevaarlijk als je erop vertrouwt om je te verplaatsen.

Hoewel ik een fan ben van Google, kun je beter af zijn met een Microsoft-product omdat geen van hen wordt geblokkeerd en in China volledige functionaliteit behoudt. Je kunt een Acer Cloudbook krijgen, hetzelfde type laptop als Chromebook maar met Windows 10 voor dezelfde prijs. Als je het wilt, kun je altijd Chrome installeren, als dat beter bij je past dan Edge.

Jazeker, ik heb geprobeerd contact op te nemen met de Chrome-ondersteuning over de frequentie van de re-authenticatie, maar tevergeefs. Ik weet niet of mijn lieve moeder technisch genoeg is om wifi-proxies te vinden. Bedankt voor de input.