Ik zag dat ProtonVPN nu een extensie heeft in de Firefox Addon-winkel. Omdat FirefoxVPN niet beschikbaar is in mijn land, zou ik graag ProtonVPN gebruiken.
Gebruikt iemand deze VPN? Is dit veilig? Ik zie dat de browserextensie niet vereist dat je “toegang tot al je gegevens” hebt.
Betekent dit in theorie dat, als ik een site met HTTPS bezoek, de VPN-provider alleen kan zien op welke site ik ben aangesloten, maar niet welke informatie ik op de site typ of welke gegevens ik ontvang of upload naar de website?
Ik gebruik Windscribe VPN… 10 GB per maand gratis en ze bieden betaalde memberships aan. Het is veilig.
Ik gebruik Proton VPN al geruime tijd op desktop en mobiel zonder problemen. Maar ik heb de Firefox-extensie nog niet uitgeprobeerd.
Voor zover ik weet, wordt het als betrouwbaar beschouwd en heeft het een goede reputatie. Hun gratis versie werkt best goed, maar ik heb besloten om te upgraden naar hun betaalde versie die veel meer opties heeft.
Proton VPN is inderdaad veilig en een bekende VPN. Ze hebben ook Proton Mail, een volledig anoniem e-mailprogramma. Ik geloof dat Proton VPN een van de weinige VPN’s is die een paar servers permanent gratis biedt met onbeperkte bandbreedte. Het bedrijf is ook een van de weinige VPN-bedrijven die een audit hebben doorstaan waaruit blijkt dat ze geen gebruikersactiviteit loggen.
Waarom vraagt Windscribe VPN Firefox add-on zoveel permissies?
ProtonVPN hoeft geen toegang tot al je gegevens.
Waarom is er zo’n verschil?
De add-on moet het verkeer via de webbrowser in FF kunnen controleren om je in de browser te beschermen. De app doet dit op OS-niveau.
Zoek het op, ze zijn betrouwbaar en Canadees, hé! Waar is mijn biertje?
Ik weet het niet, ik heb de desktopapp met 60 GB per maand gratis. Ik heb de add-on, maar hij staat uitgeschakeld en gebruik hem nooit. Zoek het op en kijk wat het internet zegt over de betrouwbaarheid.
Proton heeft dezelfde permissie nodig om toegang te krijgen tot je data voor alle websites.
Ik denk dat je de vraag verkeerd hebt begrepen. ProtonVPN is ook een VPN-extensie die hetzelfde doet als de Windscribe VPN-extensie. Toch vereist ProtonVPN niet alle permissies die Windscribe VPN wel nodig heeft.
Hier zijn links naar de twee extensies:
De extra belangrijke permissies die Windscribe VPN nodig heeft, zijn:
Toegang tot browseractiviteit tijdens navigatie
Onbeperkt aantal client-side gegevens opslaan