Ik ben 17 jaar en ik kan mijn eigen privacy niet krijgen omdat mijn ouders kunnen zien waar ik naartoe ga. Ik wil geen moraalridders of andere mensen die zeggen dat ik mij aan de regels moet houden. Ik vind dat dit niet eerlijk en verkeerd is. Vertel me alsjeblieft hoe ik deze functie ten minste kan vermijden.
Ik vind het interessant hoeveel systeembeheerders hier vasthouden aan ouderlijke regels. In mijn tijd was ik blij dat ik niet werd gearresteerd voor de elektronische streken die ik uithaalde dankzij 2600, phrack en anderen. Help dit kind een VPN op te zetten of begrijp wat de opties zijn en waar hij staat en waarom. Bovendien weten we allebei dat je niet keurig onbesmet was toen je jonger was.
Misschien maak je er nog een security/guru van. Je weet wat ze zeggen, nood is de moeder van de uitvinding.
Heel eenvoudig zou zijn, heb je een mobiele telefoon? Als er geen nanny-software op staat, is het ontzettend moeilijk om logs van je telecomprovider te krijgen. Wees je bewust van het datagebruik, want als je de limiet overschrijdt, krijg je echt problemen waar je volgens mij ook terecht voor zou verdienen.
Misschien wil je kijken naar onveranderlijke besturingssystemen en hoe die werken.
Welke software gebruiken ze om je te volgen? Als iemand die onlangs een tech-savvy rebellische puber was, voel ik me verplicht mijn hulp aan te bieden.
Family Link is de eigen ouderlijke controle van Google. Het zit op het apparaat zelf en vertrouwt er niet op dat er Internet-verkeer wordt herkend om dingen zoals apps blokkeren, tijdslimieten afdwingen of je locatie volgen. Het integreert met je account op je telefoon.
Ik zie niet hoe een VPN hier iets zou doen.
Ook, als dat wel zo is, wat denk je dat je ouders zouden doen als de app plots je locatie toont op honderden miles afstand van waar je eigenlijk bent?
De enige privacy die onze kinderen hebben, is het volgen, en als je niet gevolgd wilt worden omdat je nog onder de leeftijd bent, is de enige optie om af te zien van het apparaat dat waarschijnlijk door je ouders is gegeven.
Als ouders is het onze verantwoordelijkheid om je te beschermen. Het enige waar we je niet tegen kunnen beschermen, zijn je keuzes, daarom leiden en ondersteunen we je zodat je genoeg volwassen bent om te weten wat goed en fout is.
Ik heb een tiener die zeventien is en sinds hij tien is, heeft hij privacyvrienden gehad omdat, ongeacht gender, kinderen nieuwsgierig zijn en proberen ouderlijke controle te omzeilen en zichzelf mogelijk in problemen brengen.
In plaats daarvan hebben we onze jongens geleerd in een open huis, vrij van taboes, schaamte en absoluut zonder alles dat onze relatie zou kunnen schaden. Van hoe je verschillende e-mails gebruikt, privé sociale media, het internet in het algemeen, hoe je een VPN correct gebruikt, je uien gebruikt, en als er iets illegaal is, bijvoorbeeld torrents, vraag dan iemand die weet hoe dat te doen om juridische problemen te voorkomen die elke tiener in jeugdzorg kunnen brengen, vooral als ze naar college willen.
Op het gebied van daten, eerste ding is seksuele opvoeding. Bescherm jezelf en respecteer je vriendin en haar familie.
Herinner je: domme keuzes die je nu maakt, kunnen je toekomst schaden, en als ouders proberen wij je zo lang mogelijk te begeleiden zodat je die toekomst en vrijheid kunt hebben die je zo graag wilt.
Alles komt altijd uit, dus waarom niet gewoon open en eerlijk zijn met je ouders en niet een kritische maar educatieve conversatie voeren, en maak daarnaast concessies? Concessies die iedereen kunnen helpen, vooral je privacy, en vind een gemeenschappelijk punt over wat je verantwoordelijkheden moeten zijn terwijl je nog minderjarig bent.
Eén jaar is geen lange tijd voor een compromis.
Als je 18 bent, ben je niet verplicht de regels te volgen, maar dat brengt wel veel verantwoordelijkheden mee, zoals financieel onafhankelijk worden.
Begin met een baan, ga op jezelf wonen, betaal je eigen rekeningen en je hoeft niet meer naar hen te luisteren.
Waarom? Omdat, zolang je in mijn huis woont, er regels zijn om te volgen. Zo was het toen ik opgroeide, en jij bent daarvan niet vrijgesteld.
Je hoeft de regels niet leuk te vinden, van mij niet te houden, maar als ik de rekeningen betaal, eten en onderwijs bied, privileges die andere kinderen niet hebben, zoals een telefoon en een factuur die ik betaal, geen verwachting in ruil, maar jezelf goed gedragen en de grenzen respecteren die wij als ouders voor je hebben vastgesteld, dat is jouw verantwoordelijkheid zolang je onder mijn dak woont.
Ik probeer je niet te bekritiseren, gewoon wat ouderlijke raad. Ik weet dat je hier niet voor kwam, en ik waardeer je moed om te vragen. Maar eerlijk gezegd, moet je een open gesprek hebben met je ouders zodat jullie samen een oplossing vinden die iedereen tevreden stelt en tegelijkertijd je privacy waarborgt. Eén jaar, man. Het is maar één jaar.
Je kunt dit, en als je ouders weigeren erover te praten, misschien vraag je een leraar om advies, iemand die je vertrouwt en die je niet zal beoordelen, want uiteindelijk, we proberen je de tools voor jouw succes te geven. Maar dat begint ergens, en communicatie is de sleutel.
Je verdient het om gehoord te worden, en ze verdienen het respect dat je hen verschuldigd bent. Als ze zien dat jij als jonge man bepaalde vrijheid nodig hebt, vanuit jouw perspectief, zullen ze het begrijpen. Ze waren ook jong, misschien, wees verrast hoe compatibele ouders kunnen zijn als dingen goed gedaan worden.
Ik wens je veel geluk.
De beste oplossing kan zijn om de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw te beginnen zonder FamilyLink.
Mijn huis, mijn netwerk, mijn regels.
Het leven is niet eerlijk. Deal ermee.
Of zet je eigen internetverbinding op en betaal zelf.
Je moet je aan de regels houden. Je ouders hebben het beste met je voor en maken zich zorgen om je.
Stop met al dat gedoe, je weet dat het je ouders pijn doet. Ze maken zich zorgen en willen alleen maar dat je oké bent. Volg nu de regels. We deden allemaal hetzelfde.
Je bent 17 - geen privacy
Je woont in hun huis - geen privacy
Wanneer mijn kinderen ouder worden, denk ik dat ik alle DNS-queries ga loggen, hun netwerk dagelijks monitoren, speciale telefoons zoals BARK of iets vergelijkbaars instellen. Tot ze 18 zijn, zijn ze mijn wettelijke en morele verantwoordelijkheid. Sommige 17-jarigen kunnen in contact komen met een 41-jarige zonder het te weten, of juist wel, en op zoek gaan naar een ontmoetingsplek - en plotseling ontvoerd, verkracht en vermoord.
Niet op mijn gewonde wacht.
Als je het hebt over dingen zoals Apple’s ‘Find My iPhone’ met de ‘Familie’-functie en je telefoonrestricties ingeschakeld, helpt een VPN niet… De enige manier om dat te omzeilen, is je eigen telefoon kopen en die restricties niet instellen, je apparaten uitschakelen wanneer je weggaat, of het wachtwoord raden en zelf uitschakelen, maar al die opties worden waarschijnlijk snel ontdekt door je ouders.
Als je het hebt over het geheim houden van je internetgeschiedenis, zijn er veel manieren om dat te doen, maar ik denk dat je uit je post haalt dat je gewoon zonder dat je ouders het weten naar de locaties wilt gaan die jij kiest… dat is niet mogelijk met een VPN.
Ik ga je niet vertellen dat je “bij de regels moet blijven”, maar ik zeg wel dat er niet veel is dat je eraan kunt doen terwijl je onder hun dak woont en de mobiele telefoon gebruikt die ze je geven.
Sorry man!
Wil je privacy? Ga uit huis, huur een appartement en betaal alles zelf. Zo krijg je je vrijheid. Totdat dat gebeurt, zolang je onder de regels van je ouders woont, blijf je onder hun regels. Niet een verwende jongen worden.
Is het mogelijk om de gezinslinkpositie met een VPN te voorkomen?
Context is nodig om een redelijk antwoord te geven. We hebben geen idee welke systemen je ouders gebruiken om je te controleren. We kunnen niet verantwoord zeggen of VPN een oplossing is voor een onbekende vorm van tracking.
Vertel me alsjeblieft hoe ik ten minste deze functie kan vermijden.
Welke functie?
Het is zinloos om de telefoon te wissen omdat je de Google-wachtwoord van je ouders nodig hebt, anders is je apparaat een deurmat. Om je kind-account te verwijderen, heb je ook het Google-wachtwoord van je ouders nodig, iemand die je dat niet geeft is een idioot.
Ik weet niet of hij zijn bericht heeft bewerkt, maar het lijkt erop dat hij nanny-software op de telefoon heeft en dat die zijn locatie naar zijn ouders stuurt, en dat is wat hij wil omzeilen.
Het lijkt niet te gaan over ‘browsergeschiedenis’-privacy (wat veel gemakkelijker te omzeilen is).
Haha, omlaaggestemd omdat gevoelens gekwetst zijn? Omdat je een poortwachter van kennis bent?
Family Link, ik geef niet om internetgeschiedenis en andere zaken. De locatie is mijn belangrijkste zorg.
Ze denken misschien dat het kapot is, maar het kan me nu niet schelen.
Het is helemaal niet waar. Ze hebben alleen toegang nodig tot het punt dat hun computer is, zoals het opzetten van een mobiele hotspot via de laptop naar huis. Alle gegevens zullen daar ontsleuteld kunnen worden met npcap — ik heb dat eerder gedaan.
Nee, dat hebben we niet gedaan.
Nee, nee, en nog eens nee. Het volgen van de internetactiviteit van een 17-jarige is iets dystopisch. Het gaat niet meer om je kind, maar om controle.