Hallo, ik heb recent PleX ingesteld op mijn Raspberry Pi, en gebruik het voornamelijk om video’s te bekijken die niet beschikbaar zijn op mijn streamingsabonnementen. Het zijn torrent-bestanden die ik via een VPN heb gedownload. Het is waarschijnlijk dat ik me zorgen maak om niets, maar na het lezen van enkele artikelen maak ik me een beetje zorgen over auteursrechtenkwesties bij het kijken via PleX.
Een beetje meer details:
Ik ben ervan overtuigd dat ik de nodige veiligheidsmaatregelen heb genomen bij het torrenten zelf, maar ik weet niet zeker over mijn PleX-server. Toen ik online verschillende artikelen doorzocht om te zien wat ik nog meer met PleX kan doen, zag ik enkele artikelen waarin wordt gezegd dat het via een VPN moet worden uitgevoerd, want als ik het goed begrepen heb, kan mijn ISP zien wat ik aan het kijken ben. Ik deel mijn PleX niet met iemand anders, en ik heb er ook niet veel bestanden op staan, alleen dingen waarvan de enige legale optie is om DVDs te kopen, maar het is 2020 en ik doe dat niet voor iets dat ik maar één keer zal kijken. Mijn PleX-server is buiten mijn lokale netwerk beschikbaar. Ik gebruik Mullvad voor mijn VPN-dienst, en ik zag dat ze een gids hebben voor het instellen van PleX, maar als het zonder dat ik dat hoef te doen ook goed is, wil ik er niet mee bezig zijn.
TL;DR: is er een risico op auteursrechtenclaims/ISP-brieven bij het kijken naar torrents via PleX?
Elk artikel dat beweert dat je PleX via een VPN moet draaien om “spionage te voorkomen” probeert je alleen maar een VPN te verkopen. Er is absoluut geen reden voor. Plex is volledig veilig. Auteursrechtenclaims zijn alleen bij torrents omdat je uploadt naar vreemden. Bij Plex niet.
Het is niet de moeite waard om PleX via een VPN te gebruiken. Verbindingen zijn voor het grootste deel veilig versleuteld en je ISP geeft er niets om of je nu je eigen inhoud streamt.
Mijn situatie is anders, mijn plex-bibliotheek staat vol met geripte films. Maar ik heb via mijn telefoon gestreamd terwijl ik niet op het netwerk was en ik heb nooit problemen gehad.
Ik zou niet door een VPN reizen voor Plex, noch zou ik een VPN gebruiken voor Gmail (tenzij ik in China woon). Apps downloaden inclusief torrenten, daarentegen (ik zou dat doen op een apart en VPN-verbonden server).
Plex-servers maken het gemakkelijk om verbinding te maken met je server via een beveiligde versleutelde verbinding, dat fungeert slechts als een naamserver, niet als een tunnel voor je verkeer.
Je kunt ook directe versleutelde verbindingen met de Plex-server configureren, maar het voordeel is zeer gering omdat het proces al volledig veilig is.
Waarom in godsnaam zou iemand een VPN nodig hebben voor Plex? Niemand maakt zich druk als je jezelf verbindt.
Als je VPN portforwarding moet ondersteunen als je er ook maar een beetje op hoopt dat het werkt. Het is niet makkelijk.
Enkele eenvoudige dingen die je kunt doen, zijn het wijzigen van de standaardpoort van 32400 naar iets anders en het instellen van veilige verbindingen.
Ik had het gevoel dat dat zo was, omdat de artikelen meestal doorgingen met het aanbevelen van een VPN en een kortingscode gaven, maar het maakte me nog steeds zorgen. Bedankt aan jou en iedereen die reageerde, de rust is prettig
Nee, dat ze niet. Hoe zouden ze dat weten? Ze kunnen niet zien of je media is gedownload of van discs is geript. Hoe dan ook, waarom zouden ze zich daar druk om maken.. hun hele bedrijfsmodel is gebaseerd op gebruikers die de media kunnen afspelen die zij bieden. Als ze beginnen te doen alsof ze agenten zijn, is hun kernactiviteit weg.
Ze weten niet waar je spullen vandaan komen, alleen dat je ze hebt. Je zou ze van een CD kunnen hebben geript of een digitale kopie hebben gekocht, beide volledig legaal.
De beste beveiligingslaag is dat hun bedrijfsmodel afhankelijk is van piraterij. Ik ben er zeker van dat het grootste deel van hun klanten piraten zijn.
Precies. Hetzelfde waar ik op doelde. De enige echte manier waarop ze dat weten, is met bestandsnamen, maar als je je bestanden niet hernoemt na het downloaden, ligt dat aan jou en niet aan Plex.