Is het altijd oké om een P2P-server te gebruiken?

Voor gewoon internetgebruik dat geen torrenten inhoudt, is er een reden om P2P-servers te vermijden?

Bijvoorbeeld, Zurich P2P CH#10 is al ingesteld in mijn VPN-interface (linux CLI), dus ik verbind gewoon (of verbind opnieuw) en gebruik het.

Zijn er nadelen qua prestatie of beveiliging?

(Ik weet dat ik gewoon een andere server kan gebruiken, maar dat is niet waar ik het naar vraag)

Dank je wel!

Ik kan het compleet mis hebben (dus corrigeer me alsjeblieft), maar ik denk dat het veiliger is om meerdere (bij voorkeur willekeurige) servers te gebruiken om mee te verbinden, in plaats van er maar één te gebruiken, of in jouw geval CH#10.

Dat beantwoordt je vraag misschien niet, maar het type server dat je gebruikt zou er niet toe moeten doen. Zoals ik al zei, als je je verbindt met een server willekeurig, of met het commando protonvpn c -r en je hebt toevallig een P2P-server gekoppeld, ben je nog steeds beschermd tegen ISP-logboeken of wat je gebruiksdoel ook is voor de VPN. P2P-servers zijn gewoon reguliere servers met extra geoptimaliseerde bescherming voor torrenting.

Het gebruik van een P2P-vriendelijke server (ook voor niet-torrentend internetgebruik) heeft geen nadelen op het vlak van beveiliging of prestaties. Wat betreft beveiliging en privacybescherming, maakt het niet uit of je ProtonVPN-servers gebruikt (of zelfs gratis of betaalde servers). We hanteren hetzelfde geen-logs beleid, en gebruiken dezelfde encryptie op al onze servers. P2P-vriendelijke servers zijn gewoon geoptimaliseerd om P2P-verkeer aan te kunnen.

Dank voor het duidelijke antwoord. Er is vaak een groot verschil in serverbelasting en de P2P-servers zijn, althans soms, meer beschikbaar.

Geweldige service, tevreden klant!

Dus als ik het goed begrijp, kunnen we nog steeds bestanden downloaden via P2P met een gratis ProtonVPN-account?

Dank je dat je Proton-gebruiker bent :slight_smile: