Als je decentralisatie en echte privacy wilt, gebruik dan Tor. Een groot probleem met deze gedecentraliseerde VPNs is wie de servers bezit, worden ze gerund door het VPN-bedrijf of door willekeurige mensen? Beide scenario’s hebben veel problemen. Als je een VPN moet gebruiken, ga dan voor Mullvad, anders gebruik Tor.
Ik wilde hier ook nog aan toevoegen dat Hola VPN technisch gezien een gedecentraliseerde VPN is en een verschrikkelijke service. Denk daar eens over na.
Ik gebruik gratis VPN’s om me te beschermen tegen openbare netwerken, maar als ik echte privacy wil, zou ik mijn eigen maken op goedkope anonieme servers of Tails/Tor gebruiken. Kijk naar SPN van Safing, de makers van Portmaster. Als je voor de betaalde route gaat, is dat waarschijnlijk beter dan VPN’s.
Het is afhankelijk van wie je je verkeer uit de weg wantrouwt. Verhullen van verkeer content van je vrouw/man/vriend/vriendin, ja dat is privé. Van Google en je ISP, misschien. Van de overheid/wetshandhavers/grote entiteiten met grote toegang tot de backbone van internet, absoluut niet privé.
Er is een gratis niveau voor alles van Proton, maar het gratis VPN-niveau heeft beperkte serverkeuze, limitatie van één apparaat tegelijk en is veel langzamer dan de andere. Ook minder geavanceerde opties zoals P2P en dergelijke voor gratis gebruikers.
Dat gezegd hebbende, heeft een vriend van mij er geen problemen mee. Zijn snelheden variëren van 30MB tot 700MB, afhankelijk van geluk en timing, terwijl ik premium ben en nog nooit een limiet heb bereikt binnen de snelheid van mijn ISP (1GB voor mij).
Als het gratis is, is het waarschijnlijk dat het gegevens verzamelt.
De implicatie is dat vrijwel niets gratis veilig is. Behalve dat Proton VPN gratis is en geen gegevens verzamelt.
Daarna:
Ik gebruik persoonlijk Proton en het is geweldig.
Dus Proton VPN is een duidelijke uitzondering op je bovenstaande regel dat gratis * altijd * gegevens verzamelt, die je net vergat te vermelden, terwijl je tegelijkertijd promoot… Proton’s VPN.