10 dagen gemiddelde batterijgebruik op mijn telefoon sinds ik Express VPN heb. iPhone 14 pro max. Top 3 apps:
Chrome 26%
EXPRESSVPN 15%
Reddit 11%
Ik las dat het een paar procent zou kosten. Wat doet het dan?
In dit tempo wil ik mijn geld terug!
10 dagen gemiddelde batterijgebruik op mijn telefoon sinds ik Express VPN heb. iPhone 14 pro max. Top 3 apps:
Chrome 26%
EXPRESSVPN 15%
Reddit 11%
Ik las dat het een paar procent zou kosten. Wat doet het dan?
In dit tempo wil ik mijn geld terug!
Wel, soortgelijke technische problemen met het product zijn toegenomen als gevolg van hun recente ontslagen, dus als ik jou was, zou ik naar andere providers gaan zoeken.
De mijne staat de hele dag aan op werk. Ik heb geen problemen. Reddit gebruikt veel internet, dus je batterij gaat sneller.
EXPRESSVPN gebruikt recent 47% van mijn batterij.
Blijkbaar, uit eerdere berichten die ik over dit probleem heb gelezen, zou het stoppen met het uitputten van je batterij als je het IKEv2-protocol gebruikt.
Ik ga het ook proberen.
Met ExpressVPN gebeurt dit wanneer je het Lightway-protocol gebruikt terwijl je verbonden bent met het mobiele netwerk. In dergelijke omstandigheden neemt het batterijgebruik aanzienlijk toe. Voer een test uit en kijk of het batterijgebruik veel lager is wanneer VPN via WiFi met Lightway wordt gebruikt. Een andere oplossing is om het protocol te veranderen naar IKEv2 terwijl je verbonden bent met het mobiele netwerk, dit vermindert meestal het batterijverbruik aanzienlijk voor verschillende apparaten (maar het nadeel is dat de netwerkverbinding mogelijk wordt uitgeschakeld wanneer het apparaat lange tijd inactief is - ik had dit probleem).
Hetzelfde geldt voor andere VPN-providers; sommige protocollen gebruiken minder batterij dan andere, maar het verschil is niet zo significant. Het energieverbruik om een VPN-verbinding via mobiele netwerken (geen WiFi) te onderhouden, is hoog vanwege hoe deze protocollen via mobiele netwerken werken. Lees hier meer over als je geïnteresseerd bent.
Daarom is er geen gouden oplossing voor dit probleem. Als je VPN 24/7 op je mobiel wilt hebben, zal de batterij sneller leeglopen zodra je geen gebruik maakt van een WiFi-verbinding.
Ik heb dit getest met de volgende VPN’s: - Express VPN (Lightway) - Proton VPN (Wireguard, OpenVPN) - SurfShark (OpenVPN) - CyberGhost (OpenVPN) - NordVPN (NordLYNX, OpenVPN)
Sommige VPN-aanbieders bieden een proefperiode van 7 dagen op iOS-apparaten (niet zeker over Android), zodat je ze gratis kunt testen. NordVPN heeft een retourbeleid van 30 dagen. Het kan de moeite waard zijn om verschillende providers/protocollen te proberen om te zien of je iemand vindt die minder batterij verbruikt.
Interessant, bedankt.
Wel, ik had Express VPN op de achtergrond aanstaan, en het verbruikte 50% meer dan Reddit op het scherm!
Heel gedetailleerd, dank je wel.