In reactie op de introductie van PPA: waarom ik mijn abonnement op Mozilla VPN heb opgezegd en waarom jij dat ook zou moeten doen

Met Mozilla die een AdTech-bedrijf koopt en tracking direct in hun browser bouwt (“Privacy-Beschermend” Toewijzing, zeker …), lijkt de toekomst van Mozilla duidelijk: Nogmaals slagen ze er niet in te begrijpen wie hun gebruikersbasis is en verkopen ze de gegevens van de kleine gebruikersbasis die ze nog hebben voor de korte termijn geld. Wat Mozilla niet begrijpt, dat die 2,83% marktaandeel in de browsers gebruiken waarschijnlijk geven om hun privacy, gaat me boven de pet.

Hoe dan ook: ik was een tevreden Mozilla VPN-klant omdat Mozilla VPN noch de meest functies rijke VPN op de markt is, noch de goedkoopste, maar mijn behoeften vervulde en als mooi neveneffect Mozilla kon ondersteunen via mijn abonnement. Toen ik het nieuws over de invoering van PPA las, kwam ik tot de conclusie dat het geen zin meer heeft om te betalen voor een VPN-abonnement dat duurder is en minder functies heeft dan de concurrentie, tenzij het bedrijf dat de VPN runt zich niet om mijn privacy bekommert.

Dus nodig ik je uit om met mij mee te sturen door een bericht naar Mozilla: Als je niet om onze privacy geeft, is er letterlijk geen reden voor jou om te bestaan: Noch als VPN-aanbieder, noch als browserbedrijf.

Heb je überhaupt een van de functies van PPA gelezen en het daadwerkelijke doel ervan, of heb je alleen een kop/bericht titel gelezen en zonder enige basis te zoeken je frustratie eruit gehaald? Het verbaast me dat je duidelijk helemaal niet hebt gedaan, een van de punten van PPA is dat het expliciet GEEN “verkoopt” van specifieke gebruikersgegevens.

Natuurlijk, ga naar Nord, veel beter. Ik hou ervan hoe onwetend mensen boos zijn over een functie die ze kunnen uitschakelen en omdat ze boos zijn posten dat ze naar objectief slechtere opties gaan.

Hoeveel meer onwetende berichten moeten we hierover zien? Mijn enige kritiek is dat Mozilla het niet had moeten laten opt-in. Er had een pop-up moeten verschijnen bij de eerste start na de update om het uit te leggen en om de optie te geven het in te schakelen.

Mijn suggestie is om deze functie standaard uit te zetten, maar een prompt te geven om het na updates/nIEuwe installaties in te schakelen (en uitleg geven en gebruikers aansporen om mee te doen aan wat Mozilla de “strijd” noemt in de prompt).
Misschien zou het op deze manier veel beter zijn.

Waarom dislikes veel Firefox-gebruikers PPA

Ik begrijp dat sommigen van jullie niet willen dat er überhaupt gegevens over je worden verzameld, maar iedereen moet overwegen dat we niet gerechtigd zijn tot gratis inhoud van wie dan ook. Mozilla ontwikkelt privacy-vriendelijke manieren om adverteerders te helpen. Als ze dat niet deden, zouden adverteerders gemotiveerd worden om de ondersteuning voor Firefox volledig te stoppen, andere meer invasieve methoden te gebruiken om te verdienen of nog erger, hun platforms achter een betaalmuur te zetten. Of we het nu leuk vinden of niet, reclame houdt het internet levend. Als je dit niet wilt, tweet dan in ieder geval voldoende alternatieven voor PPA die ethischer geld verdienen of stop met volledig afhankelijk te zijn van betaalde/monetisatie-afhankelijke diensten.

Mozilla VPN is gewoon een white label-versie van Mullvad (wat, toe te schrijven aan, een goede VPN-service is die ik zelf gebruik). Mozilla nam je gegevens en geld, draaide zich om en kocht een abonnement namens jou.

Gezien Mozilla hetzelfde deed met Monitor Plus, en uiteindelijk je gegevens naar OneRep stuurde (een fout zo erg dat ze de relatie verbreken), denk ik dat het veilig is om Mozilla op dit moment niet meer te vertrouwen met extra gegevens.

2 maanden later, en deze post bleek veel meer gerechtvaardigd te zijn.

Het kan me niet schelen of PPA specifieke gebruikersgegevens verkoopt.

Ik wil adverteerders op geen enkele manier helpen, en PPA gaat over het laten zien of hun advertentiecampagnes effectief zijn of niet.

Dus PPA is voor mij uitgeschakeld.

Er zijn verschillende problemen die ik heb met PPA en de rechtvaardigingen van Mozilla om het erin te bouwen:

1. “Geverifieerde” gebruikersgegevens blijven gebruikersgegevens. Die gegevens werden ook niet verzameld noch verkocht voorheen.

2. Echte anonimisatie is geen gemakkelijke taak, zoals meerdere privacyonderzoekers hebben aangegeven. Dit is vooral problematisch in combinatie met het volgende:

3. PPA is niet privacy-by-design, gegevens worden verzameld en vervolgens geanonimiseerd. Dit laat de deur open voor toekomstige veranderingen in de manier waarop gegevens worden gebruikt. Bovendien is het momenteel in bèta, dus bugs met anonimiseren worden ook verwacht.

4. Mozilla nam een stevige en luidruchtige houding aan tegen de plannen van Google met Manifest v3. Hoe klein de veranderingen van PPA ook zijn, het is een eerste stap in het verzwakken van hun positie.

5. Wat is de echte stimulans hier voor Mozilla? Er is geen reden voor hen om tracking in hun browser in te bouwen als ze die gegevens niet aan advertentiebedrijven willen verkopen. En als er een manier is om meer geld te verdienen door meer gegevens te verzamelen, wat denk je dat er zal gebeuren?

Echter: ik heb niet gestopt met Firefox gebruiken en ik ben nog niet van plan dat te doen. Ik kom alleen tot de conclusie dat ik geen motivatie heb om Mozilla geld te geven en dat stoppen daarmee een manier kan zijn om een boodschap aan het management te sturen.

Dat is gewoon mijn mening en jij hoeft hem niet te delen. Maar wees niet zo naïef te denken dat het verkopen van data niet het doel van PPA is. Zoals ik eerder zei, dit is geen oplossing voor een probleem dat eerst bestond. Deze gegevens werden voorheen niet verzameld. Dus het verzamelen en verkopen ervan, hoe je het ook hoort, is geen oplossing, maar een probleem.

Beter stuk gaan naar Mullvad… na alles is Mozilla VPN gewoon een herverpakking van Mullvad

Zie mijn reactie op de bovenstaande opmerking

Sorry als je mijn bericht verkeerd hebt gelezen als ik me aan het uiten ben, ik ben eigenlijk best kalm, heb gewoon mijn mening geuit zoals je dat in online forums doet, nog een fijne dag :victory_hand:

Wow, ik wist niet dat ze dat deden. Hoe heb je dat ontdekt? lol

Het zou zeker fijn zijn om wat geldige kritiek te krijgen op mijn commentaar in plaats van alleen downvotes.

Mozilla stuurt GEEN browse-activiteit naar iemand anders. De enige reden waarom je je zorgen zou maken, is als je op advertenties “klikt”. Haha, dat wordt dan gevolgd, maar op een privacybeschermendere manier dan hoe adverteerders dat nu doen. Nog zorgen? Schakel het uit. Klaar.

Ook kun je duidelijk doen wat je wilt met je geld, het kan mij niet schelen.

Tijd doorbrengen in cirkels die gunstig zijn voor privacy-activisten, en een beetje obsessief :grinning_face:

Als je denkt dat dat wild is, moet je de vastgepinde berichten op mijn profiel zien.

De reden waarom je waarschijnlijk geen geldige kritiek krijgt, is omdat je punten herhaaldelijk zijn weerlegd en ontkracht. Het wordt vermoeiend om steeds weer dezelfde tegenargumenten te herhalen.

Ten eerste, de gegevens die worden verzameld, zijn geen “gebruikersgegevens” in de zin die je suggereert. Het zijn geanonimiseerde en geaggregeerde gegevens die niet kunnen worden herleid tot individuen. Mozilla is transparant over wat wordt verzameld en hoe het wordt gebruikt.

Ten tweede, hoewel perfecte anonimisatie een uitdaging kan zijn, is het niet onmogelijk. Het is niet eens zo moeilijk, ffs. Mozilla heeft privacy-experts en onderzoekers in dienst die bekend zijn met de beste technieken en praktijken voor het correct anonimiseren van gegevens. Het afdoen als onvolledig zonder bewijs is oneerlijk.

Het standpunt van Mozilla tegen bepaalde praktijken van Google staat niet haaks op het implementeren van PPA. De twee situaties zijn niet vergelijkbaar, en het is misleidend om te suggereren dat PPA de positie van Mozilla verzwakt.

Het insinueren dat de motivatie van Mozilla is om gebruikersgegevens aan adverteerders te verkopen, is ongegrond geruchte. Mozilla heeft een lange geschiedenis van het pleiten voor privacy en heeft nooit betrokkenheid gehad bij het verkopen van gebruikersgegevens. Er is geen reden om te geloven dat ze dat nu zouden doen.

Uiteindelijk komen je argumenten neer op veel “Ik geloof het niet” en “wat als” scenario’s zonder substantieel bewijs. Het schuurt tegen samenzweringstheorieën. Als je zo paranoïde bent, zal geen enkele herhaling van de feiten je overtuigen. Misschien is het dan beter om gewoon Tor te gebruiken en er mee klaar te zijn.

Maar voor degenen die een meer evenwichtige en op bewijs gebaseerde benadering prefereren, heeft Mozilla uitgebreide informatie en garanties gegeven over hoe PPA werkt en wat het wel en niet doet. Productief omgaan met die informatie is nuttiger dan eindeloos ontkrachten van onterechte beweringen.

Je krijgt geen kritiek omdat er geen goede kritiek te geven is. Mozilla-fans kunnen klagen, soms terecht, dat de negatieve reacties op dit nieuws verkeerd geïnformeerd zijn. Maar ik vind het pro-Mozilla kamp ongeveer twee keer zo verkeerd geïnformeerd en zich daarvan heel onbewust. Bijvoorbeeld, de persoon die je vertelde dat de resultaten die uit je persoonlijke browser kwamen, op de een of andere manier vooraf geaggregeerd waren, terwijl hij geen andere gegevens had om te aggregeren.