ik wil niet hamachi, radmin, zerotier of wat dan ook gebruiken, ik heb altijd wel problemen of het is gewoon te traag.
Ik weet zeer weinig over netwerken in het algemeen, dus ik weet niet eens of wat ik vraag mogelijk is, ik wil gewoon een soort netwerk hosten op mijn computer waar mijn vrienden direct op kunnen connecten, waardoor het lijkt alsof we op hetzelfde lokale netwerk zitten (of het nu minecraft is, of factorio of wat dan ook)
Ik heb gelezen dat je een VPN kunt instellen, maar alle video’s die ik heb gezocht gingen over het opzetten van een VPN voor beveiliging of om geblokkeerde inhoud te omzeilen, wat totaal niet is wat ik wil. Ik zoek gewoon een ultiem oplossing voor LAN-spellen. Ik zou het zeer op prijs stellen als ik hulp zou krijgen.
ik heb gelezen dat je een VPN kunt instellen
ik wil niet hamachi, radmin, zerotier
Dit en een VPN zijn feitelijk hetzelfde, ze maken een tunneltje tussen netwerken om verkeer erdoor te leiden.
Als je hier geen goede prestaties uit haalt, helpt een VPN niet, dan ligt het probleem bij jou of bij de verbinding van je vrienden met het internet.
Ja, zet een VPN-server op in een computer in je netwerk die aan het internet is blootgesteld, hetzij direct verbonden, via DMZ of via poortforwarding via je firewall.
Er zijn talloze tutorials over hoe je je eigen VPN-server opzet, bijvoorbeeld met openvpn.
Je moet certificaten en crypto-sleutels aanmaken en die verdelen onder je vrienden. Alles wordt in de tutorials uitgelegd.
Je vrienden hebben dan een VPN-cliënt nodig, die ze op hun eigen computers draaien en waarmee ze verbinden met jouw VPN-server, zodat ze lijken alsof ze in jouw netwerk zitten.
Je zet een server op met openvpn. Je portforward de juiste poorten op je router naar je vpn-server. Je krijgt je publieke IP van je router. Je vrienden installeren de openvpn-cliënt en verbinden met jouw publieke IP, waardoor ze op jouw lokale netwerk komen te zitten.
Dan starten jullie de games alsof je naast elkaar zit.
Het voorkomt potentiële problemen als je eerst de IP-range van je lokale netwerk op iets zet dat niemand van je vrienden op hun netwerken gebruikt.