Hoe verhoogt deze VPN mijn downloadsnelheid? Mijn Mbps is 25, dus dat zou ongeveer 3MB/s moeten zijn, toch? Maar het is 6/7 MB/s?? En de snelheid neemt echt veel sneller toe dan normaal
7 MB/s is ongeveer 56 Mbps. Een VPN kan je downloadsnelheid niet verhogen boven wat je ISP aanbiedt en verlaagt het meestal. Als je echt 56 Mbps krijgt, dan is dat wat je ISP momenteel levert en niet door de VPN komt.
Voor zover ik weet, versnelt een VPN je verbinding niet per se, maar het verkeer dat je ISP normaal zou beperken, is nu toegestaan omdat het niet weet of je een film downloadt of een CAD-bestand. Ik kan het mis hebben, maar ik denk van niet ![]()
Sommige VPN’s zijn geconfigureerd om data te comprimeren voordat ze worden verzonden (niet aanbevolen omdat het mogelijk is dat dit een theoretische aanvalsvector vormt), maar dat geldt alleen als de data niet al gecomprimeerd is.
Het kan ook te wijten zijn aan overprovisioning door de ISP, bij kabelinternet kunnen ze meestal sneller internet leveren dan het pakket dat ze verkopen en geven ze meestal extra 10% om klachten over snelheidsverlies die door netwerklasten kunnen worden verklaard te voorkomen.
Er is ook een mogelijkheid dat de GUI die de downloadsnelheid weergeeft, een bevriezing heeft gemist (met de download nog steeds gaande op de achtergrond) of andere redenen, en dat het ‘inhalen’ een hogere downloadsnelheid meldt voor een paar seconden.
Het is een vrij veel voorkomende misvatting dat lijnsnelheid en downloadsnelheid direct evenredig zijn.
Hoewel je lijnsnelheid in Mbps naar MB/s kunt omrekenen, is het resultaat niet dezelfde snelheid waarmee je het bestand ontvangt.
Data-overdracht via IP, TCP en UDP heeft aanzienlijke overhead op verschillende lagen: controle/pariteitsbits, frame- en pakkethulpen, enz.
VPN voegt meestal een extra set omhullende framekoppen toe, en de daadwerkelijke verwerking die nodig is om de data te encrypteren/decrypteren.
Aan de andere kant biedt sommige protocollen lichte compressie die winst oplevert in bepaalde streams.
Dus, niet elk bit op de lijn draagt bij aan een byte in je gedownloade bestand.
Eerst en vooral, een VPN zal je snelheden niet verhogen boven de limiet die je ISP levert. Zoals anderen hebben gesuggereerd, betaal je misschien voor snellere snelheid en krijg je die niet zonder VPN. Dit kan te maken hebben met throttling, maar kan ook een teken zijn dat je ISP iets moet herstellen, wat soms slechts een telefoontje van jou vereist om te melden.
Bedankt voor de reacties, jongens.
Ik vergat te vermelden dat ik download van “uploadhaven” met een gratis plan, waarin de downloadsnelheid beperkt is tot slechts 1 of 2 MB/s.
Ik heb het net getest zonder VPN op fast.com en het bleek dat mijn Mbps daadwerkelijk is toegenomen.
Er is zeker iets misgegaan, want ik heb slechts 25 Mbps betaald.
IMG-20220129-052158.jpg
Lang niet meer IDM gezien…
Ik heb dit probleem met mijn mobiele provider, ze beperken de verbinding constant, zelfs als ik onbeperkt heb. VPN werkt als magie om vertraging volledig te verminderen of te elimineren. Vooral tijdens het gamen of soms bij het streamen van video.
Tip: als je versleutelde DNS gebruikt en kunt verifiëren dat het werkt, kan je internetprovider je zoekopdrachten niet stelen, wat betekent dat ze je gegevens niet kunnen stelen en verkopen; je gegevens blijven van jou.
Fabrikanten van apparaten en de providers proberen dat te voorkomen (bijvoorbeeld apparaat-updates en app-updates), dus je moet alert blijven om te vinden wat echt 100% werkt en wat niet. Niet elke VPN- of DNS-app werkt even goed. Een app zonder verificatie is zinloos.
Mac-spoofing en Tor Onion-browser zijn ook veilige opties om je gegevens te beveiligen. Mac-spoofing kan je opvallend maken, en ISP weet meestal dat je verbinding maakt met een Tor-circuit/brug als ze dat al in hun toezichtlijst hebben.
Dit is open einde, iemand met meer kennis over wat ik heb gezegd, is welkom om te verbeteren of te corrigeren.
Download snelheid in MB/s is niet hetzelfde als Mbps internet snelheid van je provider (hoewel ze dat vaak proberen te verwarren). “},{
Ik merk dit 100%. Hetzelfde als wanneer je op je bedrijfsinternet zit en ze YouTube/Instagram/FB beperken, ga op VPN en bam, normale snelheden.
Ik vermoed dat je een upgrade hebt gedaan met je ISP, controleer de nieuwe prijzen.
Precies!!! Ik krijg veel hogere 4G-snelheid wanneer mijn VPN aanstaat dan uit. Het voelt niet goed, maar het is zo haha.