Kan iemand dit uitleggen of naar een tutorial wijzen over hoe ik dit moet instellen?
Dit voelt voor mij als een klassieke/n00b-achtige zaak die elke systeembeheerder zou moeten weten, maar ik ben verbaasd over hoe moeilijk ik het vind om een specifieke tutorial hierover op Google te vinden! (De eerste ~1000 vermeldingen uitleggen hoe je een VPN-server opzet en ermee verbindt voor bijvoorbeeld privé-internetgebruik, maar ik wil het specifiek gebruiken om SSH-toegang tot mijn thuisnetwerk te beperken.)
Niet alleen zijn de technische details onduidelijk voor mij, maar ik begrijp het conceptueel ook niet helemaal. Bijvoorbeeld, ik ben nu thuis en kan SSH naar LAN-apparaten met bijvoorbeeld ssh 192.168…, enz. Maar als ik nu een VPN-verbinding inschakel zodat al mijn verkeer via een VPN-server op het ene familieland gaat, zou ik naïef denken dat ik dan apparaten op dat LAN kan bekijken met bijvoorbeeld ping. Maar nee, mijn shell is nog steeds ‘in’ mijn LAN, en het is onduidelijk voor mij hoe ik op een punt kan komen waarop ik addresses in dat vreemde LAN kan pingen. Natuurlijk, in principe, zou ik mijn familielid kunnen vragen om poort-forwarding in te stellen zodat ik via SSH in de VPN-server kan en dan het netwerk van die persoon kan bekijken, maar wat was dan het punt van de VPN-verbinding? Is er een manier om via SSH in de VPN-server te komen als je verbonden bent via VPN zonder poort-forwarding via de router van de familielid?
Samengevat zou ik heel blij zijn met een gerichte tutorial of hulp met conceptuele duidelijkheid!