Hoe noodzakelijk is een VPN?

Ik moest onlangs voor een paar weken naar het buitenland reizen, dus ik heb een VPN voor een beperkte tijd genomen. Ik had me niet echt verdiept in VPN’s sinds die tijd. De laatste keer dat ik dat deed, was waarschijnlijk meer dan tien jaar geleden, omdat ik toen regelmatig bit torrent gebruikte.

Ik was verrast door hoe goedkoop en betrouwbaar VPN nu is geworden. Dus hier is de vraag, heb ik een VPN nodig?

Ons gezinsgebruik van internet is vrij standaard, geen torrenting, gewoon werk, Netflix, betalen van rekeningen. De meeste toepassingen lijken te gaan om omwegen voor onderdrukkende overheden of torrenting.

Zijn er voordelen van het gebruik van een VPN die ik misschien niet zie?

Hoe noodzakelijk is het voor wat? Wat bescherm je en tegen wie? Bijna alles gebruikt tegenwoordig TLS 1.2 of TLS 1.3, waardoor het onderscheppen van versleutelde communicatie bijna onmogelijk is. Ze zijn goedkoop geworden omdat de meeste scams zijn die slangolie verkopen, of erger, je surfgewoonten verzamelen voor marketing of zelfs spionage.

voor een bedrijf dat nog steeds het verouderde “hard van buiten, zacht van binnen” model heeft, ja, het is nog steeds nodig. voor persoonlijk gebruik, met de opkomst van DoH zodat providers niet kunnen meeluisteren met je DNS-verzoeken en TLS alles rechtstreeks versleutelt en het grootste deel van het verkeer uitmaakt (met misschien SRTP voor realtime media voor een groot deel), zou ik zeggen dat het behoorlijk overbodig is. voor alle verkeersanalyse ben je gewoon één provider (bijvoorbeeld je ISP) aan het inwisselen voor een andere (de VPN-provider) die dat kan doen. als je wilt verbergen van spionage, bijvoorbeeld om geolocatie redenen om black-out restricties te omzeilen of de nieuwsgierige ogen van de overheid, dan zijn ze handig. maar je wilt ze niet gebruiken als je niet hoeft omdat je je verkeer via de VPN-verloopdoos moet leiden, wat leidt tot suboptimale routing.

Hoewel VPN’s aanvankelijk bedoeld waren om veilige en private verbindingen te bieden voor remote workers, worden ze steeds populairder onder individuen die online privacy en beveiliging zoeken. Hier zijn enkele redenen waarom je zou kunnen overwegen een VPN te gebruiken:

Veiligheid: VPN’s versleutelen je internetverkeer, waardoor het moeilijker wordt voor hackers, overheidsinstanties of andere derden om je gegevens te onderscheppen. Dit kan vooral belangrijk zijn als je openbare Wi-Fi gebruikt, die vaak onbeveiligd is en gemakkelijk kan worden gecompromitteerd.

Privacy: VPN’s verbergen je IP-adres en online activiteiten voor je internetprovider (ISP) en andere derden. Dit kan voorkomen dat je ISP je browsegeschiedenis bijhoudt of je gegevens verkoopt aan adverteerders.

Toegang tot regio-beperkte inhoud: Veel streamingdiensten, zoals Netflix, hebben regionale restricties op hun inhoud. Met een VPN kun je je IP-adres wijzigen en doen alsof je vanuit een ander land surft, zodat je toegang krijgt tot inhoud die anders niet beschikbaar zou zijn in jouw regio.

Om censuur te omzeilen: Als je in een land woont met strenge internetcensuur, kan een VPN je helpen deze restricties te omzeilen en toegang te krijgen tot het open internet.

Kortom, hoewel VPN’s niet voor iedereen nodig zijn, kunnen ze belangrijke privacy- en beveiligingsvoordelen bieden voor degenen die hun online activiteiten willen beschermen tegen nieuwsgierige ogen. Als je bezorgd bent over privacy of beveiliging online, is een VPN het overwegen waard.

VPN’s versleutelen je internetverkeer

Bijna al het internetverkeer is al versleuteld, dus dat is eigenlijk niet nodig.

Privacy: VPN’s verbergen je IP-adres en online activiteiten voor je internetprovider (ISP)

En in plaats daarvan worden ze je ISP net zo capabel om je online activiteit te monitoren.

Toegang tot regio-beperkte inhoud

Dit is de enige logische reden om nog VPN’s te gebruiken, en zelfs dan, ben je beter af met een lichte cloud-instantie en tunneling via SSH.

Ze kunnen belangrijke privacy- en beveiligingsvoordelen bieden voor degenen die hun online activiteiten willen beschermen.

Wat maakt je zo zeker dat VPN-aanbieders niet zelf spioneren? Omdat ze “vertrouw ons” zeggen?