Een paar jaar geleden hoorde ik over een service genaamd Spotify. Het is in feite een VPN die twee of meer verbindingen tegelijk behandelt en ze aan hun zijde verbindt, zodat je een gekoppelde (enkele IP) verbinding krijgt.
Hoewel het idee geweldig is, is het niet echt betrouwbaar omdat ik geen Windows / Mac PC 24/7 kan laten draaien om een netwerk voor iedereen te creëren, dus ik wilde vragen of jullie op de hoogte zijn van een router die ondersteuning biedt voor Speedify, of een andere vergelijkbare service.
Niet “natuurlijk” (bijvoorbeeld MLPPP) met verschillende ISP’s.
Volgens mij werkt Speedify door al je verkeer via beide verbindingen naar een van hun servers te leiden, waar het wordt uitgebood en teruggestuurd naar het internet. Met een externe server met voldoende bandbreedte en een geschikt apparaat in je netwerk (bijvoorbeeld een hergebruikte PC met Linux / BSD - misschien Windows) zou je waarschijnlijk je eigen oplossing kunnen maken.
Zoek een Multi-WAN router. Ik heb het gedaan met PFSENSE. Een Ubiquiti EdgeRouter werkt ook.
Zolang je geen probleem hebt met meerdere stroom/verbindingen voor de snelheidstoename. Een enkele downloadstream zal niet de gecombineerde bandbreedte halen, maar updates via Steam, Origin, Bittorrent, etc. kunnen de gecombineerde bandbreedte gebruiken!
Speedify doet dit door al je verkeer naar hun servers te routeren en het weer samen te voegen naar een enkele verbinding. Tijdens mijn zoektocht ben ik geen doe-het-zelf oplossing tegengekomen die hierop lijkt.
Het is ook mogelijk met een paar UBNT EdgeRouters.
Ik heb het gedaan op Layer 3 met GRE-tunnels en ECMP (hoewel dat niet zo goed zou werken met dynamische IP’s) over 2x VDSL2-lijnen van verschillende ISP’s (maar gelukkig met vergelijkbare latentie met het datacentrum dat ik gebruikte om ze te binden)
Voor IPv4 lijkt het een 50/50 splitsing te doen (gebrek aan kernel route cache voor v4) in whatever edgeOS ik gebruikte, waarschijnlijk 1.8 of 1.85 (wat de nieuwste was op dat moment)
Voor IPv6 was er een kernel route cache zodat verkeer van dezelfde bron/bestemming aan één lijn/verbinding zou blijven hangen.
Met twee verschillende ISP’s omdat ik niet alleen op één kan vertrouwen voor twee connecties voor een cloud beveiligingscamera. Bonding is helaas geen optie
De toegevoegde latentie en de overhead van het tunnelen van verkeer maakt zijn wens voor een enkele WAN-IP voor mij nieuwsgierig.
“een netwerk creëren voor iedereen om te gebruiken” impliceert voor mij dat hij waarschijnlijk beter af zou zijn met Multi-WAN load balancing. Ik heb die extra uitleg gegeven om te zien met welk soort redenatie hij terugkomt!