Hoe is de VPN-beveiliging voor online bankieren, winkelen en formulieren invullen

Ik test momenteel een gratis VPN op mijn telefoon en laptopbrowser en heb een specifieke beveiligings-/gebruiksvraag.

Mijn hoofddoel is om de hoeveelheid gegevensverzameling voor gerichte advertenties te verminderen, etc., die wordt doorverkocht aan bedrijven. Ik ben geïnteresseerd in meer beveiliging van mijn persoonlijke gegevens. Ik ben niet geïnteresseerd in torrents en gebruik zelden openbare Wi-Fi.

Is de beveiliging beter, hetzelfde of mogelijk slechter wanneer ik een VPN gebruik voor zaken als online bankieren, online winkelen of het invullen van formulieren (bijvoorbeeld overheid diensten)? De marketing suggereert dat er meer beveiliging is bij het gebruik van een VPN, maar het idee dat ik een zwaar verkeer gedeeld IP-adres gebruik dat halverwege de wereld ligt om in te loggen op mijn bank, lijkt onjuist. Soms vereist Google zoeken een captcha als ze weten dat het een VPN is.

Dus, moet ik me hier zorgen over maken? Ik dacht dat ik in plaats daarvan niet altijd de VPN aan wilde laten staan, maar dat ik zou kiezen op basis van wat ik doe.

Als je hoofddoel het vermijden van gerichte advertenties is, overweeg dan het gebruik van Firefox Containers om je sites te isoleren. Ik heb banken en sociale media op aparte containers.

De twee grootste voordelen van het gebruik van een VPN zijn:

1. je ISP kan je DNS-verzoeken niet volgen
  2. je kunt je uitgangsserver veranderen om geo-beperkingen te omzeilen

Bij bankieren heb ik vooral vaak dat mijn bank niet toelaten dat ik inlog als mijn VPN-uitgangsserver buiten mijn “lokale” regio ligt, dus moet ik van uitgangsserver wisselen voordat ik bankzaken doe.

Ik volg. Ik ben hier nieuw in. Ik heb al lang gedacht aan het krijgen van een VPN. Ik heb Proton, maar heb nog niet geprobeerd een VPN te gebruiken. Ik weet niet hoe een VPN me gemakkelijk toegang zou geven tot online bankieren en andere accounts. Het lijkt alsof het alarm zou veroorzaken en elke keer tweefactor-authenticatie vereist. Switchen VPN gewoon naar één IP-adres dat anders is dan je huidige? Gebruikt het altijd een IP-aanbieder in het buitenland? En heb je gemerkt dat Proton de beste VPN is om te gebruiken?

Bedankt voor deze geweldige reactie en het feit dat je de verwarring tussen anonimiteit en beveiliging hebt verduidelijkt. Dat is heel logisch.

Ik vraag me echter nog steeds af - zelfs als https-encryptie hetzelfde is, ben ik dan meer of minder kwetsbaar als een willekeurig doelwit bij het indienen van gegevens via VPN (gedeeld onder een specifieke groep gebruikers), in vergelijking met direct via mijn ISP, waar ik waarschijnlijk één in de miljard huishoudens ben.

Dank je, ik wist niet dat dat mogelijk was.

Je hebt geen VPN nodig om te voorkomen dat je ISP je DNS-verzoeken verzamelt. Het enige wat je hoeft te doen is je DNS wijzigen. Je kunt het een stap verder brengen door DoH te gebruiken, dat standaard is in Firefox. Als je het nog verder wilt nemen, kun je je eigen DNS op je thuisnetwerk opzetten met Unbound zodat je DNS-verzoeken je netwerk niet verlaten. Je moet ook DNS-leklip voorkomen met PVPN omdat het standaard niet ingeschakeld is.

Dank je, dit klinkt een beetje buiten mijn kennis, maar ik begrijp de kern en kijk ernaar uit om meer te leren over wat je hebt gesuggereerd.

Ik zou niet beweren dat die twee redenen de belangrijkste zijn om een VPN te hebben. Ik gebruik er al 7 jaar een en ik kan me één keer herinneren dat ik hem heb gebruikt om geo-restricties te omzeilen.

Redenen om een gerenommeerde VPN te gebruiken:

Als je op openbare Wi-Fi bent of op een netwerk dat gemonitord wordt, wordt je verkeer versleuteld tussen jou en de VPN-provider, wat betekent dat iemand die op het netwerk zit je verkeer niet kan manipuleren of monitoren.

Als je per ongeluk iemand kwijtraakt op het internet tijdens het spelen van een online game, op Omegle, andere diensten of websites, of gewoon omdat je bestaat, hoef je je geen zorgen te maken dat die persoon je IP-adres ontdekt via verschillende middelen, zoals het inspecteren van het verkeer met Wireshark of het verzenden van een aangepaste link die je IP-adres logt wanneer je erop klikt.

Je ISP kan je gegevens niet verkopen omdat er niets te verzamelen is.

Als je IP-adres geblokkeerd wordt op een bepaalde website, kun je het eenvoudig veranderen.

Je krijgt een beetje privacy bij het bezoeken van websites die andere mensen gebruiken die dezelfde VPN/IP gebruiken, omdat je hetzelfde adres deelt.

Over het algemeen hoef je je geen zorgen te maken dat je internetverkeer aan jou gekoppeld wordt.

Ik weet zeker dat ik nog meer kon bedenken als ik er de tijd voor nam.