Ik herinner me nog de begindagen van een Android hebben en proberen uit te zoeken wat de beste gratis antivirus is om te installeren. Ik gebruikte lange tijd AVG voor mijn Samsung Star en eerlijk gezegd mis ik de stress ervan, sinds we beveiligingsupdates krijgen van Google en telefoonfabrikanten. Is er nog steeds behoefte aan antivirus op je telefoon? Zijn we echt veilig voor virussen en malware? Ik ben er nu pas achter hoe ik dat het beste kan testen.
“Nog”? Ik wist nooit dat je het in eerste instantie niet nodig had op je telefoon.
De bestandsstructuur van het besturingssysteem en de app-beveiligingsmodule op iOS betekent dat antivirus / anti-malware apps letterlijk niets kunnen doen om malware te controleren, tenzij je een gebroken iPhone hebt… wat veel erger is dan stock iOS zonder anti-malware.
Oudere Android-apparaten zouden theoretisch wel voordeel kunnen hebben, maar alles vanaf Android 11+ niet meer vanwege Scoped Storage, wat een andere verplichte privacy- en beveiligingsfunctie is die Google heeft geïntroduceerd om Android te beschermen, vergelijkbaar met iOS.
Ook heeft elk Android-apparaat sowieso Google Play’s ingebouwde anti-malware scan, en Samsung-apparaten hebben hun eigen anti-malware-suite daarnaast de Google Play-scan.
Eigenlijk raadt Samsung zelfs aan om geen third-party anti-malware apps te gebruiken op hun website, dus het is niet alleen niet nodig op moderne mobiele besturingssystemen, het wordt ook actief niet aanbevolen.
Het hangt ervan af, hoe vaak sideload je een APK?
Gebruik gezond verstand.
Ik ga geen mega mansion downloaden van YOUhouseINspace4Free.never
Anti-malware op telefoons is een scam, alles wat het doet is hulpbronnen verspillen (als het al iets doet - de meeste doen alleen passieve scans op verzoek). Wees gewoon verstandig en download geen troep of browse geen rotwebsites.
Ik heb me er nooit mee beziggehouden. Ik gebruikte vooral Samsung-telefoons die een ingebouwde antivirus scanner hebben. En aangezien ik mijn telefoon gebruik als een eenvoudige casual zonder sideloading of zelfs bezoeken aan verdachte websites, voel ik me vrij veilig.
Iedereen die denkt dat het geen probleem is, moet hun standpunt heroverwegen. Telefoons zijn de volgende golf van “ouwe school” computers. Letterlijk wordt alles gedreven door mobiele apps. Bankieren, boekhouding, rekeningen betalen, enz.
Als het geen probleem zou zijn, zou Samsung hun TotalAV-product niet meer updaten.
Malware voor telefoons bestaat wel en je krijgt ze niet altijd door een programma te openen. Dingen zoals XSS, SMS-Wormen, spyware bestaan.
De meeste mobiele providers bieden een antimalwaresoftware aan. Als je Office 365 hebt, is Defender gratis. Ik zou zeggen dat dingen zonder actieve scans waardeloos zijn, toch.
Antivirus is een must! Mijn vader kreeg malware op zijn telefoon en ze probeerden het te ransomwaren. Hij betaalde niet, dus verloor hij alles, en daarna gingen ze zijn credit proberen te hacken, dus moest hij dat afsluiten en nieuwe accounts maken.
Dus het is het waard.
Als je apps overal en nergens installeert, dan misschien.
Als je alleen apps installeert die je nodig hebt, van bekende uitgevers, dan zul je waarschijnlijk veilig zijn. Het probleem is dat Android app-gegevens beschermt tegen andere apps (behalve voor enkele assistive/systeemapps), dus zelfs als je een antivirus/malware app hebt, hoeveel gaat het dan echt bereiken? Elke malware die de Android-sandbox kan ontsnappen, zal waarschijnlijk ook ontsnappen aan anti-software.
Begin niet over het hele “PWA”-installatieproces vanaf het web, dat is een andere troep die mogelijk telefoons op malware kan openen…
LOL Apple is ook niet veilig. Alles kan worden gekaapt. Apple gebruikte vroeger eersteklas engineering, zoals Boeing dat deed. Dat is vrij prijzig. Het enige dat op het spel staat, is JOUW data/leven. Niet dat van hen.
Vertel me dat ik nog RAM kan downloaden, toch?
Misschien…
Het discussiepunt is of het werkt.
Ja, je vader had pech, maar zou hetzelfde zijn gebeurd als hij antivirus had?
Zoals sommigen zeggen, is antivirus beperkt op dezelfde manier als apps, dus als malware/virus dit kan omzeilen, wat maakt dat je denkt dat het antivirus niet kan omzeilen?