Groot probleem met dubbele IP-adressen bij overheidslaptop - Big Edge Client VPN

Mijn vrouw heeft een overheidslaptop, een Dell. We hebben regelmatig problemen met de internetverbinding op dit apparaat en ik kan het probleem niet oplossen. Ze werkt vanuit huis, de computer maakt verbinding via de Big Edge Client VPN en het lijkt problemen te hebben met het oplossen van het IP-adres. Het probleem lijkt het volgende:

• Wanneer ik de IP-configuratiepagina op de Big Edge Client bekijk, zie ik een lokaal IP-adres toegewezen worden. Dit zegt (voorkeur) en verandert dan direct in (Duplicaat) en vervolgens verdwijnt het IP-adres.

• Vervolgens begint het proces opnieuw, het netwerk wacht een seconde en het volgende adres wordt toegewezen. Zo zie ik bijvoorbeeld 192.168.1.3, dan 192.168.1.4, dan 192.168.1.5, enzovoort, en het blijft zo doorgaan. Hetzelfde gebeurt ook na een herstart.

• Het verbindt niet, ik heb de router gereset, de NBN-modem (glasvezel) gereset, alles uit- en aangezet zonder verandering.

• Dit gebeurt zowel via WiFi als bekabelde verbinding, hetzelfde probleem, alleen met andere IP-range.

• Als ik mijn telefoon via een persoonlijke hotspot verbind, maakt hij direct verbinding zonder probleem en blijft hij verbonden. Deze optie werkt 100% van de tijd.

• In de logs zie ik dat de router IPS-adressen toewijst, ongeveer elke 15 seconden, en dat deze worden geweigerd door de pc. DHCP wijst snel IP-adressen toe terwijl de verbinding actief is; de apparaten, MAC-adressen, enzovoort zijn zichtbaar.

• Soms verbindt hij gewoon, maar ik heb niet gecontroleerd welk IP-adres dat krijgt, want ik kan het niet meer voor elkaar krijgen om te verbinden, behalve via de hot spot van mijn telefoon. (de telefoon heeft een ander IP-bakket en helpt niet bij het bepalen welk vast IP-adres de pc moet gebruiken).

• Elk ander apparaat in het netwerk werkt vlekkeloos. Ik werk vanuit huis op een desktop via LAN, we hebben ongeveer 60 apparaten aangesloten - tv’s, streamingapparaten, Apple, Android, en alle tussenliggende apparaten. Wijngaansystemen, airconditioning, zwembadbediening, lichtbediening. De meeste apparaten werken probleemloos, toen ik de nieuwe modem installeerde en de SSID en wachtwoord op hetzelfde zette, werkte 99% ervan direct, behalve deze laptop. Alle apparaten werken goed, nooit problemen met verbinden.

• Ik kan mijn pc op dezelfde poort aansluiten als de LAN, verbinding is direct; ik reset mijn netwerk of herinstalleer netwerkapparaten op mijn PC, sluit het aan en ik krijg direct een IP-adres en zie het netwerk binnen enkele seconden. Dit werkt met meerdere apparaten, behalve de laptop.

• Alternatieve VPN’s zijn niet toegestaan.

Wat ik heb geprobeerd:

• Contact opnemen met onze overheids-IT is zinloos, ze willen geen werk doen en zeggen altijd “het ligt aan jouw kant”. Ik heb gezegd dat het niet aan mijn kant ligt, want we hebben alles vervangen, maar ze geven geen omkijken.

• De laptop is opnieuw geïmaged.

• De router is drie keer vervangen, allemaal van verschillende merken.

• De kabels van de router naar deze locatie zijn vervangen, net als de kabels van de muren naar de apparaten.

• De NBN-router is vervangen, evenals de bekabeling van de stroommeter tot alle locaties.

• Welk onderdeel van de stroom tot de routers en bekabeling, ik heb alles vele malen vervangen.

• Ik heb ook van merk gewisseld, verschillende kabels en routers. Ik heb een paar switches in het netwerk, maar ik heb deze computer van die switch geïsoleerd en direct verbonden met de router.

• Ik kan 99% van de instellingen op de PC niet aanpassen, het overheidsbeleid is strak; ik kan wijzigingen niet voorstellen of IT laten doen.

• Ik heb geprobeerd een IP-adres toe te wijzen aan dat MAC-adres, maar de PC zegt telkens ‘duplicaat’ en laat het IP los, blijft proberen hetzelfde IP toe te wijzen.

Het is niet dat hij nooit verbindt, soms wel, soms niet. Het lijkt afhankelijk van tijd of het vinden van een niet-dupliceerbaar IP.

Ik weet niet wat ik moet doen. Behalve verhuizen, kan ik niks doen. Elke voorgestelde oplossing moet bewijs gegrond zijn en ondersteund met bewijsmateriaal of een case study die hetzelfde probleem bevestigt.

Ik kan dingen proberen op mijn lokale netwerk, maar niet op de PC zelf.