Is het privéder als ik een andere browser gebruik dan Google Chrome en Google als zoekmachine gebruik, als ik niet ingelogd ben?
Het punt met Google is: ze verzamelen data - zelfs als je niet ingelogd bent. En zelfs als je niet ingelogd bent, krijg je een soort “gepersonaliseerde resultaten”.
Nee, zolang ze de resultaten manipuleren is het niet veilig om Google te gebruiken.
Het is vreemd dat ik niet veel goede adviezen zie in deze commentaarsectie. Veel mensen zeggen gewoon dat je Google blijft gebruiken, maar dan met een VPN of incognito modus. Geen van deze oplossingen helpt je ergens mee. Punt. Google’s tracking is veel geavanceerder dan dat, en incognito vensters doen niets om de tracking van websites te verminderen. Het elimineert ook niet de sterke politieke vooringenomenheid in de zoekresultaten van Google. Dit betekent niet dat mijn advies perfect is, maar ik probeer het zeker.
Ten eerste zou ik aanraden onmiddellijk over te stappen van Google Chrome. Mijn aanbeveling is Brave. Zie, Brave is gebaseerd op hetzelfde als Google Chrome — Chromium. Dit betekent dat Brave er bijna hetzelfde uitziet en hetzelfde functioneert en alle plugins ondersteunt die je gewend bent, maar zonder de enorme tracking en onnodige Google-integratie. Brave blokkeert ook veel advertenties en trackers standaard, geen configuratie nodig. Ze hebben een beetje anonieme analytics, maar het is met één klik uit te zetten, en zelfs als je dat niet doet is het veel veel beter dan Google Chrome.
Ten tweede, over naar je hoofdvraag, je zoekmachine. Google zal je nog steeds volgen en precies weten wie je bent, wat je zoekt, etc. ongeacht welke browser je gebruikt. Punt. Dus je hebt drie oplossingen:
Oplossing één:
Gebruik DuckDuckGo. DuckDuckGo levert volgens mijn ervaringen uitstekende resultaten, en is veel betrouwbaarder dan Google bij het vinden van precies wat ik zoek en het niet vervuilen van mijn scherm met AMP-website.
Oplossing twee:
Gebruik Startpage. StartPage toont en gebruikt Google’s zoekresultaten, maar zonder dat Google jou en je activiteiten volgt. Natuurlijk lost dit niet de politieke vooringenomenheid van Google op, maar het helpt wel veel in het verminderen van tracking.
Oplossing drie:
Gebruik een metasearch-engine zoals Searx. Wat metasearch-engines doen is resultaten indexeren uit veel verschillende bronnen en die aan jou tonen. Dit helpt niet alleen bij het bestrijden van Google’s politieke bias, maar ook bij het voorkomen van bias of censuur over zoekresultaten. Resultaten van veel metasearch-engines kunnen onjuist zijn, afhankelijk van je prioriteiten.
Ik hoop dat dit je geholpen heeft, heb nog een fijne dag!
[/edit] Hartelijk dank voor de beloning, lieve vreemdeling!