Mijn Verizon ISP fios-service geüpgraded naar gigabit en ik zie geen snelheden hoger dan 100 Mbps vanaf servers in NY/DC/NJ aan de oostkust. Ik gebruik alleen de verizon G3100-router direct bekabeld.
De verbinding is als volgt: Verizon fios ONT > Verizon G3100-router > PC met de PIA Windows 10-client met wireguard protocol [v3.0.1 build 06696].
Vroeger had ik Comcast en kon ik dicht bij mijn ISP-snelheden van 300-400 Mbps komen met OpenVPN [Asus AC-86U-router met AES-NI-capaciteit]/Wireguard via verschillende snelheidsmeet-sites voor een betere vergelijkingsgemiddelde.
Zijn er instellingen in de PIA Windows-client of ISP-router die ik moet aanpassen? Ik had niet op 800-900 Mbps gerekend, maar vraag me af of ~400-600 Mbps mogelijk is tijdens het VPN gebruik. Bedankt.
Het is niet ongebruikelijk voor mij om enkele honderden megabits te krijgen (volgens fast.com) van het vaste land China met pieken die meer dan een gigabit overschrijden - maar ik gebruik de Linux Wireguard kernelmodule die is geconfigureerd via shell-script, niet de PIA Windows-client.
Voor zover ik weet, heeft de TAP-driver van Windows onoverkomelijke prestatieproblemen die je zouden verhinderen om meer dan ongeveer 300 megabits te halen op dat OS, ongeacht andere factoren.
Ik heb ook meer dan 800 Mbps gezien met de PIA-client op mijn Windows 10-pc met WireGuard tijdens snelheidsmetingen. Bij torrenting zie ik ongeveer 500 Mbps, wat volgens mij deels beperkt wordt door mijn oude tweede generatie i5-CPU.
Dank voor je gedeelde referentiepunten. Ik heb eerder gelezen over enkele beperkingen van Windows TAP en dat Linux VPN veel beter afgaat, vooral met wireguard.
Ik weet niet of de Windows TAP-driver nog steeds gekoppeld is bij gebruik van het wireguard-protocol.
Op dezelfde Windows-machine was 300 Mbps via PIA VPN-Windows mogelijk toen ik kabelinternet had (nu gigabit glasvezel), zeker met OpenVPN.
Fast.com toont meestal minder dan 100 Mbps, bijvoorbeeld. Het was een snelle site voor informele observaties. Ik zal andere snelheidstestsites zoals dsl reports/speedtest/google fiber gebruiken voor gemiddelden en een groot Linux ISO-bestand downloaden (bijv. Debian met grote bestanden).
Met kabelinternet zou fast.com circa 300 Mbps laten zien, maar het is mogelijk dat er recent nieuwe Netflix VPN-throttling implementaties in de VS zijn (dat was altijd het geval). OpenVPN had zeker enkele limieten en ik las dat een router die AES-NI encryptie ondersteunt (bijv. bepaalde Asus-merken) zou helpen.
Met het wireguard-protocol las ik dat AES-NI niet nodig is.
Ik weet niet of de Windows TAP-driver nog steeds gekoppeld is bij gebruik van het wireguard-protocol.
Volgens mij wel, maar ik gebruik Windows zo min mogelijk sinds alle redenen die me jaren geleden deden vertrekken, lijken alleen maar erger te zijn geworden.
Interessant… die 500 Mbps die je noemde, was dat op Windows 7/10? De meesten hier hadden goede Linux VPN-resultaten, wat heel begrijpelijk is.
Ik zag dat de nieuwe alpha-versie een tijdelijke oplossing lijkt totdat er een officiële versie komt voor Windows 10/11 previews. Ik heb enkele van die Windows 10-kenmerken-installaties in de afgelopen maanden gedaan (bijv. 20H2/21H1); later dit weekend zal ik de huidige Windows PIA-client verwijderen en de alpha-versie proberen die hier vastgeplakt is:
Hmmm. Dit was vorig jaar toen ik gigabit had, maar zowel Wireguard als OpenVPN bereikten ongeveer 200-300 Mbps voor mij (ik had gigabit). Ik vermoed dat mijn router een groot probleem was. Onze thuisinternet zou volledig slecht worden als ik upload via Speedtest. Zonder PIA kon ik rond de 900 Mbps halen, maar specifiek bij Speedtest via PIA vertraagde mijn hele internetverbinding aanzienlijk. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat het mijn router was. Ik ben verhuisd en gebruik nu betere apparatuur (Ubiquiti), maar helaas heb ik geen glasvezel meer
Gebruik je een dedicated IP? Dat is het enige dat ik niet heb ingeschakeld, net als port forwarding, omdat het “niet beschikbaar” wordt weergegeven. Ook gebruik ik split tunnel, LAN, WireGuard, PIA DNS.
Ah, het opnieuw installeren op de nieuwste alpha van PIA lijkt het probleem te verhelpen, ik haal 100 Gbps in ongeveer 17 minuten met verbinding naar NZB-client. Het lijkt opgelost.