Gezinsdeling VPN voor streaming sticks

Ik heb internet van 300/300Mb. Ik wil dat mijn ouders (Roku Ultra) en mijn broer (Fire stick 4K) het verkeer van hun streamingapparaten via mijn verbinding laten routen vanaf hun respectievelijke huizen, zodat ze allemaal vanaf hetzelfde IP-adres komen. Ik wil alleen dat verkeer van die apparaten, niets anders. Ik heb alleen een basic Deco X20 mesh-router systeem bij mij thuis, geen ingebouwde VPN. Ze gebruiken standaard ISP-routers aan hun kant, ik weet niet welke.

Zou ik op elke locatie een PiVPN-apparaat kunnen instellen (één tunnel van elk van hun huizen naar de mijne) en dat als de gateway voor hun streamingapparaten kunnen instellen, zodat al hun streaming verkeer vanaf mijn IP komt? Is er een betere manier om dit te doen? Ik wil dat het simpel / transparant is voor hen zodra het is ingesteld.

Hoe zouden de sticks weten dat ze de VPN-koppeling moeten gebruiken?

Na meer onderzoek was mijn eerste strategie om een Pi op te zetten als wifi-router op de locatie van mijn ouders (niet gebruik makend van het PiVPN.io project, om dat duidelijk te maken). Dan zou ik Tailscale instellen op de Pi-router en al haar verkeer via een apparaat in mijn netwerk leiden dat als een Tailscale-uitgangsnode fungeert. Vervolgens zou ik mijn ouders’ streamingapparaat verbinden met het WiFi-netwerk dat de Pi aanbiedt, waardoor al haar verkeer transparant via mijn netwerk wordt gerouteerd zonder dat er speciale configuratie nodig is op het streamingapparaat zelf. Dit is vooral noodzakelijk voor Roku-apparaten die niet kunnen worden geconfigureerd met statisch IP / routerinstellingen.

Ik heb een Pi 3B v1.2. Ik volgde de instructies hier https://www.raspberryconnect.com/projects/65-raspberrypi-hotspot-accesspoints/168-raspberry-pi-hotspot-access-point-dhcpcd-method

Ik moest het “Legacy 32bit Lite Bullseye” OS installeren (niet de nieuwste Bookworm OS). Ik volgde die stappen exact. Het werkte, maar ik vond dat de prestaties als een simpele router (zonder Tailscale) slechts 5-9 Mbps omlaag waren, dus gaf ik dat op.

Mijn nieuwe plan is om Tailscale te gebruiken met een snellere router zoals deze bij mijn ouders. https://www.amazon.com/dp/B0B4ZSR2PX Ik probeer het later deze week, ik houd je op de hoogte. Wat betreft de tailscale-uitgangsknoop in mijn thuisnetwerk, overweeg ik de nieuwste Apple TV 4K met Ethernet-poort (128GB model). Deze kan Tailscale native draaien en ik geloof dat hij ook als uitknoppunt kan werken. Zo hoef ik mijn pc niet altijd aan te laten staan. Plus, hij ondersteunt Matter en Thread en kan functioneren als een Apple Homekit-hub, wat ik graag wil leren.

UPDATE: Dus ja, de GL.iNet Slate Plus GL-A1300-router werkt perfect! Ik heb de nieuwste firmware geüpdatet, de Tailscale-app vanaf de GUI ingeschakeld, en het laat me toe om een andere machine als uitknoppunt te gebruiken. Het werkt zelfs in repeater mode, zonder Ethernet-kabel. Ik heb het draadloos verbonden met het hoofd-wifi-netwerk en het zendt zijn eigen netwerk uit voor streamingapparaten. 50-80 Mbps via Tailscale in die modus. Ik heb nog niet geprobeerd met een directe ‘WAN’-verbinding om te zien hoe snel het zou zijn zonder de belasting van de draadloze repeaterfunctie.