DNS-problemen***
Ik gebruik een Dell-laptop met Windows 11, met Rogers Ignite 2.4/5G en een Intel Wi-Fi 6 AX201 kaart.
Ik ben niet erg technisch onderlegd maar probeer een DNS-probleem zelf op te lossen. Ik krijg al een tijdje DNS-fouten (kan niet communiceren met de DNS-server), en aanvankelijk loste een herstart of het leegmaken van de DNS dat op.
Het probleem begon maandelijks, toen weekly, en daarna meerdere keren per dag. Rogers technische support adviseerde me om over te schakelen naar Google DNS voor IPv4 en IPv6 onaangepast te laten.
De DNS-fouten zijn grotendeels verdwenen, maar nu kan ik geen bepaalde websites zoals Substack, Ahrefs, en zelfs enkele Reddit-pagina’s openen. Ze laden niet of blijven hangen op het laadscherm.
Vandaag heb ik per ongeluk mijn VPN aangezet, en plotseling laadden alle problematische websites onmiddellijk. Ik heb de instellingen gecontroleerd en gemerkt dat IPv6 in VPN-modus is uitgeschakeld en dat de DNS-servers op aangepast staan.
Voordat ik iets verpest, denk je dat ik zou moeten: a) IPv6 helemaal uitschakelen? b) Handmatig Google DNS-servers toevoegen aan IPv6, aangezien de IPv4-instellingen goed werkten?
Kort samengevat, overschakelen naar Google DNS (8.8.8.8) heeft de disconnects verminderd, maar ik kan nog steeds niet sommige websites laden. Als ik de VPN gebruik, werkt alles perfect, en ik heb gemerkt dat IPv6 uitstaat. Heeft iemand advies over hoe ik verder moet gaan?
Ik ben niet erg technisch en heb advies gekregen over Rogers, DNS, en HomeNetworking om zover te komen. Alvast bedankt!