DNS lek met geïnstalleerde PIA. Wat geeft?

Volgens de beveiligingsaanbevelingen van PIA heb ik een lektest gedaan via dnsleak.com, en ik kreeg te horen dat “het lijkt alsof je DNS mogelijk lekt,” en ze raadden aan om PIA te installeren als oplossing.

Omdat ik al PIA gebruik, weet ik niet wat ik moet doen. Ik heb enkele van de aanbevelingen van PIA opgevolgd, maar, echt waar, is dat niet waarvoor ik JOU betaal? Op dit moment overweeg ik andere VPN’s te proberen om het probleem op te lossen, maar ik hoop dat PIA zelf een oplossing zal vinden.

Heeft iemand suggesties? Ik ben erg tevreden met PIA tot dit probleem zich voordeed.

Ik kan je verzekeren dat het probleem ergens aan jouw kant ligt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je browser geen DNS over HTTPS heeft ingeschakeld, want dat omzeilt alle DNS-instellingen op je systeem. Ik gebruik hier PIA en ik heb geen leaks.

Bekijk de IP’s. Ik ben verbonden met PIA, en het zegt dat ik lekt ook. De IP’s die het lekken tonen zijn PIA-servers, dus de test is flawed.

Wireguard, als het ertoe doet. Ik heb altijd ipleak.net gebruikt, kijk wat dat aangeeft. Voer ook de “activeer torrent”-test uit terwijl je torrent, je wilt alle IP’s zien die niet de jouwe of die van je ISP zijn.

Als je uBlock Origin op Firefox hebt geïnstalleerd, is dat hoogstwaarschijnlijk de boosdoener. Je kunt het lek dichten door “Canonical namen ontkleden” uit te schakelen in de instellingen van uBlock Origin.

Technische uitleg hier: uBlock + Firefox = DNS Leaking · Issue #1743 · uBlockOrigin/uBlock-issues · GitHub

Echter, dnsleak.com zal waarschijnlijk nog steeds een lek melden omdat de DNS-servers van PIA op andere IP’s staan dan de VPN-servers zelf. Ik stel voor deze te gebruiken: DNS Leak Test - BrowserLeaks

Lijkt goed op mijn systeem (Windows 10).

Ik gebruik toevallig Wireguard, en niet OpenVPN. Als je nog geen Wireguard gebruikt, probeer dat eens.

Het staat onder Instellingen > Protocols.

Tenzij je je instellingen echt laat zien, kan waarschijnlijk niemand raden wat je verkeerd hebt gedaan.

Ik wist dat ik lekte toen ik mijn netwerkverbinding niet correct had gebonden, maar ik heb mijn instelling gepost zodat anderen konden aangeven wat ik verkeerd deed.

Hm. Ik heb DNS over HTTPS uitgeschakeld in Firefox (wat ik voor VPN gebruik), en ik krijg nog steeds de waarschuwing voor lek.

Dank je, ik dacht daar ook aan. Eén ding om op te merken is dat wanneer ik verbind met bepaalde locaties, de VPN wordt beheerd door een bedrijf in de VS. Ik weet niet hoe ik me hierover voel.

Ik krijg nog steeds de waarschuwing. Maar is het mijn verbeelding of is Wireguard sneller?

Iemand anders raadde het aan en loste het voor hen op, en drie jaar later voor mij. Geen verdere details nodig. Als je geen antwoord hebt, antwoord dan gewoon niet.

Ik betwijfel of iemand hier het probleem gemakkelijk voor je kan oplossen. DNS is onvoorspelbaar, vooral met een VPN erbij, daarom duikt deze kwetsbaarheid zo vaak op. Ik heb er over gehoord in commerciële toepassingen / apparaten, volledig ontworpen door één fabrikant. Ze zijn moeilijk te pinpointen en uiteindelijk kan elke applicatie zelf DNS oplossen zonder rekening te houden met de systeeminstellingen. Echter, de grote browsers hebben meestal een betrouwbare instelling om dat niet te doen.

Ik gebruik niet de PIA-app, maar hun scripts omdat ik Linux draai en het hier perfect werkt. Dat betekent niet dat het jouw schuld is dat je lekken hebt, slechts dat het mogelijk is om ze zonder lekken te gebruiken, dus het probleem ligt waarschijnlijk aan jouw kant.

Ja, het is geoptimaliseerd om meerdere processorcores tegelijk te gebruiken, en het gebruikt snellere encryptiemethoden dan OpenVPN.