Hoi allemaal, ik begrijp dat een statisch IP vreselijk is voor privacy, maar hier is mijn situatie - Ik werk op afstand en reis vaak. Ik werk als ontwikkelaar en verbind met onze bedrijfsdatabase. Hier is het probleem: om op welke manier dan ook verbinding te maken met deze database, moet ik mijn IP op de whitelist zetten.
Wat voor opties heb ik om een veilige verbinding met deze database te hebben als een whitelisted IP? Idealiter wil ik mijn locatie op één plek houden.
De meeste VPN’s laten je kiezen welke server(s) je gebruikt. Aangezien je VPN-provider statische IP’s heeft op hun VPN-knooppunten, kun je overwegen om een paar van hun VPN-servers te whitelisten en alleen die te gebruiken (als je bedrijf dit toestaat). Je zou zelfs maar één kunnen whitelisten, maar dan loop je het risico dat je niet kunt verbinden als deze niet beschikbaar is of vol zit. Merk op dat elke beperkingen aan jouw kant naar specifieke VPN-servers jouw kwetsbaarheid verhoogt als iemand je doelbewust probeert te tracken.
Het kost iets meer, maar als het een zakelijke uitgave of vergoeding betreft, is dat waarschijnlijk geen probleem. Neem contact op met je VPN-provider als je er al een hebt en vraag of ze die optie aanbieden. Ze hebben waarschijnlijk verschillende steden waar je een statisch IP-adres kunt krijgen zodat je dat IP kunt whitelisten.
Als je nog geen provider hebt, bieden de meeste grote spelers deze optie aan.