De afnemende marktaandeel van Firefox klopt niet

Ik denk niet dat Firefox binnen de komende 2 of 3 jaar verdwijnt, maar het is duidelijk dat het de afgelopen jaren langzaam marktaandeel aan het verliezen is. Maar zelfs voordat Chrome MV2 adblockers verbood, is het gewoon niet logisch dat Firefox zo gebruikers verliest. Sinds de introductie van Webrender is Firefox gestaag sneller en soepeler geworden. En vandaag kreeg iedereen op mijn team bij het werk nieuwe Intel Meteor Lake laptops en het is ongelooflijk hoe snel en soepel Firefox op deze dingen draait (ik ben zuinig en heb mijn eigen laptop uit 2018 tot vandaag gebruikt). Als Firefox zo vlot en soepel draait op nieuwe hardware, waarom gaat hun marktaandeel dan achteruit? Het is gewoon niet logisch, het is echt raar…

Reddit is slechts 0,005% van de gebruikersbasis van browsers; wat mensen hier zeggen is meestal niet gebaseerd op de realiteit

Ik heb in mijn leven nog nooit iemand Firefox zien aanraden en ik weet van misschien 10 gevallen waarin ik anderen ermee zag gebruiken

De realiteit is dat mensen gewoon de standaard browsers en Chrome gebruiken, omdat dat is wat ze de afgelopen 10 jaar kennen

ik weet het niet, maar ik blijf hier totdat ze de lichten uitdoen. Ik heb geprobeerd weg te blijven van Firefox en over te stappen op andere op Chrome gebaseerde browsers, maar ik blijf altijd terugkomen. De combinatie van handige extensies, een schone interface, goede ondersteuning voor adblockers en CSS-styling maakt het voor mij de browser van de toekomst.

Eerlijk gezegd kunnen de meeste mensen niet eens uitleggen wat MV2/3 is. Mensen zijn in grote mate slaaf van marketing, en Google en Apple zijn daar meesters in. Firefox is vrijwel onzichtbaar voor de meeste mensen, en dat aantal neemt waarschijnlijk elke dag af. Google domineert zoekopdrachten, gratis e-maildiensten, en is op talloze schoolcomputers in de VS geplaatst, en uiteraard is er een grote aanwezigheid op smartphones, die natuurlijk Chrome-browser hebben. Dan mogen we Microsoft Windows niet vergeten. Microsoft is misschien idioot op het gebied van marketing, maar ze domineren de desktopruimte door hun deal met computerfabrikanten van bijna 40 jaar. Gewone mensen zien Firefox niet. Merken zoals Edge, via Windows, Opera via grote socialmedia campagnes, en zelfs Brave worden bekender dan Firefox voor zovele mensen. Hoewel die niet de dominantie van Chrome hebben, snijden ze allemaal in het deel van de taart waar Firefox over vecht en verliest.

Het gaat niet alleen om technische capaciteiten, MV2/3, of zelfs superieure privacy of adblockers. Dat was het niet meer een tijdje.

Ik zeg dat er veel redenen zijn waarom de Firefox-gebruikersbasis het moeilijk heeft:

1. Het grootste probleem is dat Firefox meestal niet standaard op de populaire hardwaremerken wordt meegeleverd, (zowel desktop als mobiel), en een groot deel van de mensen lijkt gewoon te gebruiken wat er standaard op staat.

2. Het ecosysteem. Veel browsers ondersteunen al lange tijd het synchroniseren van wachtwoorden, bladwijzers en andere gegevens met een account. Dus, aangezien zoveel mensen al lang de standaard- of populaire browser gebruiken (chrome, safari, Samsung Internet, etc), zijn ze volledig gekoppeld en minder geneigd te veranderen.

3. Het derde is wat wordt geadverteerd en gepusht. Of dat nu reguliere advertenties zijn (zoals de ads van Chrome op YouTube) of populaire/aangeraden apps in de standaard app stores.

4. De compatibiliteit. Veel grote online diensten geven de voorkeur aan Blink/Chromium boven Gecko (Firefox), en ik vind dat dat toeneemt. Dus, als een groter aantal gebruikers negatieve browse-ervaringen krijgt met verschillende diensten in Firefox, maar goede ervaringen met Chromium-gebaseerde browsers, willen ze Firefox niet gebruiken.

5. En dan is er nog de vijfde factor, die is dat naarmate de internetgebruikersbasis als geheel groeit. Of dat nu door de groei van de bevolking of doordat meer mensen een smartphone gebruiken die dat niet deden, rekening houdend met de voorgaande factoren, zou dat het gebruik van de standaard browsers verhogen en de indruk geven dat Firefox afneemt.

Hoe dan ook, ik denk niet dat Firefox snel verdwijnt, aangezien het open source is en de gemeenschap dat niet laat gebeuren. Plus, Firefox is de bijna vanzelfsprekende keuze voor Linux-distributies, en die blijven sterk ondanks dat ze niet de gebruikersbasis van Windows en macOS hebben. Maar ik ben sowieso bevooroordeeld omdat ik Firefox al gebruik sinds de vroege jaren 2000 en omdat het mijn favoriete browser op desktop en mobiel is! :slightly_smiling_face:

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik gebruik Firefox op een Windows laptop uit 2019 met een Ryzen 7 processor, APU (geen GPU), 16 GB RAM en het is heel snel en vlot.