((Voor Windows PC)) Ik probeerde niet te plaatsen, dus weet dat ik de hele dag door heb gelezen in deze subreddit en op verschillende technische sites, maar ik kan nog steeds niet kiezen tussen deze twee (OCD wordt de laatste tijd veel erger, COVID/pandemie heeft me veranderd in een fkng Chidi Anagonye). Avast Free heeft een firewall plus 5GB/wk VPN vergeleken met Kaspersky… Ik zie dat niet bij andere top gratis AV’s en ik gebruik Avast basic gratis al jaren, dus ik neig naar hen.. maar ik weet nu over het schandaal & het is traag & onhandig etc. Ze testen blijkbaar heel dicht bij elkaar. Hoe dan ook, gedachten?
**Update bewerking: Ik heb beide getest gedurende de week & ik blijf bij Kaspersky (Premium Gratis Proefversie). TLDR: soepel/licht; meer resultaten/oplossingen maar toch gebruiksvriendelijk!
Ik gebruikte eerder Avast Free met Windows 8.1 op een oude laptop, zonder bekende problemen behalve de altijd irritante scareware. Ik heb only geüpgrade naar Windows 10 vanwege het afgelopen weekeinde, zoals velen die ik zeker vraag nu.
Ik deed eerst de in-place upgrade naar Win10 en probeerde Avast One Essential voor een paar dagen vóór ik upgradeerde naar Premium (gratis proef). Hoewel het echt een geweldige alles-in-1 app is die enkele lastige drivers vond en me waarschuwde voor datalekken, vertraagde mijn computer merkbaar elke dag en toen vooral met de premium upgrade. Zo traag dat het ondragelijk was, zelfs na het verwijderen van bloatware & opruimen. De Taakbeheer liet niet liegen: de top 5-15 items waren allemaal Avast-- niet eens aan het scannen!
Dus ik verwijderde Avast & gebruikte de “Reset this PC” optie (ik hou van dat BTW) in het Herstelmenu om opnieuw te beginnen met mijn spullen. Deze keer ging ik voor Kaspersky Premium (gratis proef). Ik vond de account setup niet leuk; of alle dataprivacy jargon (Avast - geen actie nodig & eenvoudige dataproto); && ze laten je nogal wat vakjes afvinken in verschillende gebieden om promoties etc. uit te schakelen.. MAAR tot nu toe bevalt me alles anders.
Zelfs met bijna een nieuwe computer vond het potentiële diepgewortelde problemen die Avast nooit zou vinden, legde ze goed uit, & heeft ze allemaal makkelijk opgelost. Daarna vond het ook meer datalekken dan Avast. Het onderscheidt ook tussen onzin, duplicaten, etc.. & mijn echte bestanden bij opruimen – in tegenstelling tot Avast die bijna mijn hele opslag als rommel markeerde die ruimte inneemt. Ik zie dat het me beschermt terwijl ik aan het browsen ben voordat ik zelfs op dingen klik. Het waarschuwde me toen browsers mijn webcam gebruikten (!? WTF!?) meteen na openen. Ik weet niet hoe Kaspersky hun app zo compleet & beknopt maakte maar het voelt alsof je die eerste keer een professional inhuurt voor een klus. Ik sta er een beetje van versteld & ongelooflijk. Hoe dan ook, dit was recent nacht, dus ik update weer als het me vertraagt of problemen veroorzaakt.
Ook, voor wie niet bekend is, voegen de premium versies niets toe dat deze resultaten zou beïnvloeden; alleen extra’s zoals VPN, wachtwoordkluis, live support etc…