Hallo iedereen,
In mijn bedrijf gebruiken we een altijd ingeschakeld VPN-profiel met het IKEv2-protocol. Het profiel wordt op alle apparaten geïmplementeerd met behulp van een PowerShell-script. We hebben dit VPN-profiel geïmplementeerd bij onze medewerkers in het VK, Zuid-Afrika en Jordanië, maar alleen de medewerkers in Jordanië ondervinden problemen.
Ze blijven disconnecties ondervinden tijdens vergaderingen, wanneer apparaten vergrendeld zijn, of zelfs willekeurige momenten. Om de verbinding te herstellen, moeten ze of WiFi uitschakelen en opnieuw inschakelen of de apparaten opnieuw opstarten.
Na het troubleshootingsproces ontdekte ik dat dit mogelijk gerelateerd is aan de energiebeheerplannen. Ik heb automatische uitschakeling van de WiFi-kaarten uitgeschakeld wanneer het apparaat niet wordt gebruikt en de “Systeem onbewaakt slaaptimeout” aangepast. Dit heeft veel geholpen om het aantal disconnecties te verminderen wanneer apparaten vergrendeld zijn, maar tijdens gebruik of vergaderingen blijven de gebruikers disconnecties ervaren. Vervolgens heb ik verder gezocht en ontdekt dat Jordaanse ISPs VPN-verkeer blokkeren. Ik heb contact opgenomen met elke ISP in Jordanië en hen gevraagd onze VPN-IP-adressen te whitelisten, wat ook veel hielp, maar toch blijven de gebruikers problemen ondervinden.
Ik heb echt alles geprobeerd, maar het lijkt het probleem niet op te lossen.
Ik begrijp dat het misschien te maken heeft met de netwerkconfiguratie van onze gebruikers thuis, maar ze ondervinden het probleem zelfs op kantoor en het beïnvloedt niet iedereen. Ikzelf ben in Jordanië gevestigd, heb geen problemen, en andere gebruikers ook niet, maar er zijn gebruikers die hier last van hebben.
Alle hulp en advies zou zeer gewaardeerd worden.