Advies over welke bekabelde router ik moet kopen

Update: Ik heb een bod gedaan (54 USD) op de Fortigate 60D die ik heb gevonden en ik ga dat proberen. Als het niet is wat ik wil/nodig heb, heb ik nog enkele andere kandidaten op mijn shortlist. Bedankt allemaal voor het advies en de extra kennis die mij is bijgebracht, evenals de tip om mijn draadloze verbinding in te stellen als toegangspunt.
Speciale dank aan de man die vroeg waarom mijn internet zo traag was, goed dat je op de juiste koers bleef, rode Leider. :stuck_out_tongue:

​

Hallo, ik ben op zoek naar een bekabelde gigabit-router. Ik heb reviews gelezen, maar alles gaat over hoe geweldig de functionaliteit is die ik niet nodig heb. Ik hoop op enkele aanbevelingen op basis van de onderstaande eisen.

* minimaal 800 Mbit/s doorvoersnelheid

* Ten minste 4-5 gigabit ethernetpoorten uit

* 1 WAN-poort

* Geen verschrikkelijke gebruikerservaring, ja, het gaat om routers, maar je kunt altijd wensen :wink:

* NAT DHCP-schakelfuncties

* Ik denk dat ik brugfunctionaliteit nodig heb, ik weet nog niet hoe dit werkt, maar als ik mijn ASUS-router en de bekabelde router wil laten lijken alsof ze hetzelfde LAN zijn, dan is dit nodig… misschien. Ik kan er zonder, maar het zou prettig zijn. Het zou ook fijn zijn om te kunnen casten naar mijn Chromecast.

* Het formaat moet redelijk compact zijn. Ik kan geen grote router met antennes en zo in mijn internetkastje plaatsen, en het heeft geen zin om een draadloze router daarin te hebben, zelfs als die dun is, want het kastje lijkt op een Faraday-kooi.

* Passieve koeling is de voorkeur.

* Prijsklasse onder 160 USD/145 euro

* Poortdoorschakeling

Ik heb geen behoefte aan fancy zaken zoals PoE, SFP, USB-opslagcapaciteit, VLAN-segmentatie, load balancing, firewall, VPN, QoS, enzovoort.

Als iets van het bovenstaande vreemd klinkt, laat het me weten. Ik ben geen complete leek op computersgebied, maar netwerktechniek is niet mijn forte.

Hier is een afbeelding van mijn omgeving

Poorten op een router worden gebruikt om tussen netwerken te routeren. Heb je drie verschillende interne netwerken nodig:

1. Draadloos
  2. PC
  3. PS5

En dan is er de WAN-poort.

Wat zou de andere poort worden gebruikt? Moeten de PC en PS5 echt op verschillende netwerken zitten?

Ik beveel tweedehands Fortigate 60D’s aan als mooie thuis-firewalls voor 1 Gbps internet, omdat ik er zelf een gebruik voor dat doel. Ze hebben 10 poorten, maar poorten 1-7 zijn een HW-switch. Hij is fanloos, dus passief gekoeld en heeft een afmeting van 8.5" x 5.83". Hij is ontworpen als een beveiligingsapparaat, maar omdat je hem onaangesloten gebruikt, bevat hij nog steeds alle routing- en basiscapaciteiten van de firewall. Je zou er een voor circa $50 op Ebay kunnen krijgen.

Alternatief werkt een oude Edgerouter Lite nog goed op een 1 Gbps internetverbinding, zolang je de HW-versnelling gebruikt. Deze kosten ongeveer $100 op Ebay.

Een gigabit doorvoersnelheid halen via een router is niet moeilijk als je alleen de header leest. Pas wanneer je diensten zoals VPN, deep packet inspection, etc. toevoegt, heb je een krachtigere setup nodig.

Mikrotik Hex S voor de overwinning!

Wat dacht je van een Mikrotik RB2011UiAS-RM?"},{