Activeer VPN maakt reddit/twitter sneller laden?

Ik heb een nogal vreemde situatie opgemerkt en ik wil weten of mensen bekend zijn met dit soort situatie en misschien weten wat er aan de hand is.

Ik heb ongeveer een week geleden mijn eerste VPN gekregen en ik gebruik het nog niet heel vaak, dus ik heb dit pas vandaag opgemerkt.

Ik woon in Duitsland en mijn ISP is Telekom. Al een tijdje laden Reddit en mijn telefoon heel traag. Twitter werd ook steeds langzamer. Ik dacht dat de websites gewoon slechter werden en hun servers goedkoper. Vandaag kon ik zelfs niet verbinden met PayPal (omdat de verbinding werd timeout, dus het laadde te langzaam).

Toen probeerde ik PayPal op mijn telefoon via 4G te openen, gewoon om te controleren of er iets mis is met mijn internet of dat de site echt uit ligt. En alles laadde goed. Oké, misschien is mijn wifi gewoon slecht? Nee, dat is geen logica. Mijn desktop is via Ethernet verbonden. Misschien is mijn router?

Toen besloot ik mijn VPN op mijn pc aan te zetten en plotseling laadde PayPal onmiddellijk. Toen controleerde ik Reddit en Twitter. Opeens kostten de afbeeldingen die bijna 30 seconden nodig hadden om te laden (en video’s die ik voor meerdere minuten moest bufferen) allemaal direct. Ik zette mijn VPN uit… en de trage laden keerde terug. VPN aan: boom, weer directe laden. Ik installeerde mijn VPN op mijn telefoon en deed hetzelfde en kreeg dezelfde resultaten.

Vreemd. Dus testte ik andere dingen: algemene downloadsnelheden. Laten we een groot spel via Steam installeren. Maar… ik krijg betere snelheden zonder VPN. Dus ik denk dat ik niet gewoon helemaal wordt beperkt door mijn ISP? YouTube lijkt niet beïnvloed. Ik merk geen verschil op andere websites. 4chan bijvoorbeeld laadt afbeeldingen en video’s bijna even snel met VPN aan of uit.

Wat is hier gaande? Beperkt mijn ISP mijn verbinding alleen tot bepaalde sites of zo? Hoe komt het dat het activeren van de VPN Reddit en Twitter sneller laat werken, of waarom kan ik ineens niet verbinden met PayPal?

TL;DR: Reddit en Twitter laden heel langzaam, kan geen verbinding maken met PayPal. Activatie van VPN maakt alle drie de websites zoals ze horen te laden. Andere delen van het internet lijken niet beïnvloed.

Het kan te wijten zijn aan de slechte DNS van je ISP (als je die gebruikt).

Het kan ook komen door slechte routing / peering van je ISP.

Een VPN kan beide problemen omzeilen. Ik heb het zelf ook ervaren.

Controleer hoe lang je ISP erover doet om DNS-query’s op te lossen. Kijk daarna hoe lang het duurt via de VPN. Dat vertelt of je ISP overbelaste DNS-servers heeft.

Je kunt ook pingen naar de betreffende websites met VPN aan/uit. Dit vertelt of je betere routes krijgt via de VPN. Betere routes betekent kortere ping-tijden.

Meestal is een VPN langzamer omdat er extra netwerkstappen en encryptie/decryptie plaatsvinden.

Hopelijk kom je erachter. Overigens, als je DNS-servers slecht zijn, kun je een publieke gebruiken of je eigen cache-DNS-server instellen.

Ik heb hetzelfde gemerkt… Alles lijkt sneller met ExpressVPN ingeschakeld.
Weet niet waarom though :man_shrugging:

Hier ook. Ik zit bij Telekom, en Reddit is zo traag 's avonds. Ik activeer mijn VPN en het probleem is weg. Ik kan niet echt overstappen omdat er hier geen alternatief is dan Telekom.

Deutsche Telekom heeft een idiote (en gierige) houding ten opzichte van peering. Daarom zijn veel CDN’s traag, bijvoorbeeld Fastly, de CDN van Reddit. Zie hier voor een startpunt voor meer info: https://www.reddit.com/r/de_edv/comments/agor82

Wat voor VPN-dienst gebruik je?

De belangrijkste tip is om een goede VPN te downloaden, bijvoorbeeld ik gebruik VeePN, het vertraagt nooit je internet.

Je kunt ook deze ping-test proberen met en zonder VPN om te zien hoe goed de DNS-servers presteren.

Verders, ik wist niet dat 1.1.1.1 een ding was totdat ik het heb gegoogeld!

Dus, laten we zeggen dat ik dit doe: https://i.imgur.com/4Pkrk57.png
Zal dat correct zijn?

Niet DT-Telekom.

… echt?

een bericht van 2 maanden oud, voor zo’n domme opmerking?

ja, ik krijg een vreemde mix. sommige dingen zijn sneller op VPN, andere sneller zonder. Wat een rommel.

Het is correct, je kunt het ook op je router aanpassen zodat je het niet handmatig op elk apparaat hoeft te veranderen.

Pure internetverbinding

leuk, bedankt!

Tot nu toe lijkt het ook te werken.